Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

Harold Rolloos - 27 augustus 2008

Goede inspiratiebron

Er zijn op dit moment weinig nieuwe modellen op de automarkt waar zo reikhalzend naar wordt uitgekeken als deze Italiaan. Heel vreemd is dat niet. Alfa Romeo haalde alles uit de kast en nam haar topmodel, de 8C Competizione, als basisontwerp en inspiratie op de tekentafel. We zien veel kenmerken hiervan terug in zijn kleine broertje. Wat te denken van die neus, de koplampen en de lijnen? De rijeigenschappen moesten sportief blijven, tenslotte teert het merk nog steeds op het fameuze 'Cuore Sportivo'.

In de pers werd al geschreven en gezegd dat de MiTo een directe concurrent voor de succesvolle Mini is, al ontkennen de Italianen dat tot op de dag van vandaag. Echter, wij snappen die opvatting wel. Behalve dat de namen niet veel van elkaar verschillen, zien we nog meer gelijkenissen. Beide auto's zien er gelikt uit en nodigen uit tot sportief rijgedrag, al moet dat van de MiTo natuurlijk nog maar blijken. De naam MiTo verwijst trouwens naar de Italiaanse steden Milaan en Torino, de plaatsen waar de auto is ontworpen en wordt gebouwd.

Alfa Romeo nodigde ons uit om mee te gaan naar het Duitse Nürburg, waar het historische racecircuit de Nürburgring ligt. Vele, maar dan ook vele nostalgische raceauto's reden hier hun rondjes. Vandaag de dag kan iedere particulier de Ring op om zijn of haar auto eens op de staart te trappen. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt, werkelijk van alles rijdt hier rond. We gaan hier verder niet op in, we zijn er natuurlijk voor de nieuwe MiTo.

Voor het hotel dat direct aan de Nürburgring ligt staat een aantal MiTo's al op ons te wachten. Een paar rode, zwarte en witte Alfaatjes staan te trappelen om het circuit op te gaan. Wij mogelijk nog meer... Al deze MiTo's zijn voorzien van de 'Sport'-uitvoering, de meest prijzige van de reeks. De grote Alfa-neus wordt aan beide kanten omringd door de koplampen die we kennen van de 8C Competizione. Ook de brede wielkasten en de LED-achterlichten kennen we van het stokpaardje uit de Alfa-stal. Verder kan de klant de MiTo wat persoonlijker maken door de ringen rond de voor- en achterlichten en de spiegelkappen in een afwijkende kleur en ander materiaal te laten monteren in de fabriek. De dubbele uitlaat en de dikke 17 inch lichtmetalen wielen doen de spreekwoordelijke duit in het zakje als het gaat om de sportieve uitstraling.

155 pk
230 Nm
215 km/h
8,0 s
onb (6.5) l/100km
153 g/km
G
22%
€ 17.495
€ 25.245
€ 463 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

  • 2013 - Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive

  • 2011 - Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

  • 2010 - Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir Distinctive