Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +

- 10 augustus 2008

Smooth

Met een draai aan de sleutel ontwaakt de zescilinder. Alhoewel... hoor ik nou wat, of niet!? Bij het aanslaan van de motor verneem je even dat er wat gebeurt, maar als de motor vervolgens stationair draait verraadt alleen de toerenteller nog dat de motor al draait. Zo stil. De automaat gaat in Drive, de A8 komt van zijn plek en bouwt soepeltjes zijn snelheid op. In een ongekende sereniteit beweegt de A8 zich over stadse wegen. Deels verantwoordelijk daarvoor is de multitronic-automaat die geen overgangen kent. Daarbij beperkt de motor zich zelfs bij snelheden van 60, 70 km/h nog tot 1000 omwentelingen per minuut. Iedere bocht wordt net zo makkelijk genomen als een mes dat door de boter gaat. Het stuurwiel draait gemakkelijk, maar doeltreffend rond en geeft je geenszins het gevoel dat je met een auto van vijf meter op pad bent.

Dat de auto niet uitdaagt tot stevig rijden betekent allerminst dat de auto er niet toe in staat is. Wanneer het gas wat dieper beroerd wordt versnelt de auto vlot en het is dan verstandig om je ogen regelmatig op de tellers neer te slaan, want de omstandigheden in de auto verraden niet op welke snelheid de auto zich beweegt. Ook bij versnellen – tenzij je het pedaal echt tot de vloer doordrukt – blijven de toeren beperkt. Wil je toch iets meer beleving, dan kan je ervoor kiezen om de automaat in de S-stand te schuiven. Het toerental springt direct met zo’n 1000 omwentelingen omhoog, zodra de pook in S getrokken wordt. Met de hand schakelen was bij de eerste generatie A8 nog mogelijk, maar dat is er tegenwoordig niet meer bij. Voor wie toch af en toe de drang voelt om de touwtjes wat meer in handen te houden is er wel de mogelijkheid sequentieel op- en af te schakelen met de flippers achter het stuur, of door de pook in de sequentiële stand te zetten. De automaat maakt in dat geval gebruik van zeven vaste overbrengingsverhoudingen, waar tussen je kan schakelen, als ware het een zeventraps automaat.

Zo’n manuele stand is leuk om even uit te proberen, maar eigenlijk wil je dat ook niet gebruiken op een auto als de A8. Zo comfortabel als de auto is uitgerust, zo comfortabel beweegt de auto zich zowel op lage als hoge snelheid voort. Bij het rijden in de A8 kom je in een dusdanige toestand van rust, dan 100 km/h op de snelweg meer dan genoeg is en de populaire radiozenders je niet meer kunnen gerieven. Het lijkt wel of die ambiance onderdeel is van dit e-model van Audi. Prompt rijd je op de snelweg, zonder dat dat je aard is, zomaar heel zuinig. Met 6,6 liter per 100 km zitten we weliswaar iets boven de fabrieksopgave, maar evengoed zijn dat toch indrukwekkende waarden voor een topklassewagen op benzine. Daarbij bleek het stadsverkeer in ons geval weer wat zuiniger dan de opgegeven 11,8 liter per 100 km en kwamen we gemiddeld exact op de fabriekswaarde van 8,3 liter per 100 km.

210 pk
280 Nm
238 km/h
8,0 s
8,3 (8.3) l/100km
199 g/km
E
22%
€ 82.870
€ 111.702
€ 2.048 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

  • Mercedes-Benz 500SE

  • Cadillac STS 4.6 V8 Sport Luxury

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2012 - Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro