Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive

Michel van Breugel - 12 juli 2008

Aanpassen aan Europa

De CX-7 is zoals gezegd al eerder in Amerika op de markt gebracht. Daar werd dit model gepresenteerd in 2005 tijdens de Detroit Motor Show waarbij de MX-Crossport concept car de basis vormde. Na de Verenigde Staten is Europa aan de beurt voor de CX-7, waarbij Mazda enkele wijzigingen doorvoert. Zo is de SUV in ons land alleen leverbaar met een zesversnellingsbak en zijn er verbeteringen gedaan aan carrosserie en aandrijflijn. De Europese versie heeft verder recht op buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, een aangepaste voorbumper die meer neerwaartse druk genereert en een gewijzigde flexibiliteit van de ophanging.

De 4,68m lange, 1,87m brede en 1,64m hoge SUV moet zich vooral van z'n inmiddels talrijk geworden concurrenten onderscheiden op het sportieve vlak. Het exterieur heeft een lijnenspel waarin de RX-8 makkelijk herkenbaar is. De opvallend vormgegeven wielkasten worden met 18-duims lichtmetalen velgen gevuld, echter zijn de zijwangen van de band daar ook op aangepast, deze zijn erg “dik”. De mooie neus wordt gedomineerd door een grote gretige luchthapper onder de kentekenplaat. In de achterbumper onder de in Lexus-stijl uitgevoerde achterlichten prijken twee dikke uitlaten. Sportiviteit hoeft bij Mazda geen dode letter te blijven, de aandrijflijn wordt immers bij de Mazda 6 MPS geleend en dat is gewoon een bommetje.

Het exterieur van de Mazda CX-7 oogt niet alleen sportief en sterk, maar levert ook uitstekende aerodynamische prestaties die bijdragen aan betere stabiliteit tijdens rechtuit rijden en aan weinig rijwindgeluid. Daarvoor zijn de voorbumperhoeken, de carrosseriehoeken aan de achterzijde, de dwarsdoorsnede van de A-stijl, de buitenspiegels en de achterste dakrand in een nieuwe vorm gegoten voor een lagere luchtweerstand en om de luchtwervelingen langs de zij- en achterkant van de auto te beïnvloeden. Voor Europa wordt een speciale voorbumper geïntroduceerd met een geoptimaliseerde onderspoiler. Deze wordt gecombineerd met winddeflectoren voor alle vier de wielen, een grote onderplaat voor de motorruimte, een afwerklijst langs de zijdorpel en een geoptimaliseerde positie van de achterste uitlaatdemper. Dit alles heeft een gunstige invloed op de luchtstroom onder de auto en vermindert de luchtweerstand en opwaartse druk.

260 pk
380 Nm
210 km/h
7,9 s
12,5 (10.2) l/100km
243 g/km
G
22%
€ 44.495
€ 48.995
€ 898 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Dodge Journey 2.7 V6 R/T

  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2009 - Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+