Suzuki Grand Vitara 2.0i-16V Exclusive

Arno Lommers - 13 februari 2006

Het interieur

Deze Exclusive-uitvoering van de nieuwe Grand Vitara heeft een sleutelvrije toegangs- en startfunctie. De afstandsbediening kan je gewoon in je zak houden. Om de deuren te ontgrendelen dient enkel het knopje op de deurgreep ingedrukt te worden. Dit is ook de manier om de auto af te sluiten. Erg simpel. Om de 2.0-liter motor met 140 pk tot leven te wekken dient de draaischakelaar rechts aan de stuurkolom eerst ingedrukt en daarna gedraaid te worden. Als was het een normale sleutel… Om een goede zitpositie te vinden is de bestuurdersstoel over een grote afstand in hoogte verstelbaar. Dit geldt ook voor het stuur. Zou het stuur ook in lengte te verstellen zijn, wat ik erg miste, dan zou de zitpositie een stuk fijner worden. Nu had ik in het begin het gevoel met te ver gestrekte armen te zitten. Qua steun verdienen de voorstoelen een voldoende. De zitting en leuning zijn lang genoeg, alleen de zitting van de bestuurdersstoel mist een kantelmogelijkheid. Hard zijn de stoelen niet, eerder comfortabel. De grote spiegels zijn eenvoudig te verstellen met de draaiknop in het bestuurdersportier. Hier zijn, zoals het hoort, ook de schakelaars voor de vier elektrisch bediende zijruiten te vinden.

De materiaalkeuze van Suzuki is vrij goed. Dat mag natuurlijk ook wel in een auto waarvan de prijslijst begint bij € 24.999. Wat opvalt is dat het gebruikte kunststof wel van het harde soort is. De afwerking is prima voor elkaar, nergens grote naden of scherpe randen. Langs de middenconsole lopen twee aluminium-look sierlijsten. De pookknop is ook gedeeltelijk zo uitgevoerd. Alle knoppen zijn goed te vinden en voelen stevig aan. Links van het stuur bevindt zich een knop om de dashboardverlichting een standje scherper te stellen. Persoonlijk zou ik deze functie continue aan laten staan omdat zeker het display in de middenconsole dan veel duidelijker is. Dit display laat de tijd, de buitentemperatuur en het momentele verbruik zien. De standaard radio/cd-speler met zes cd-wisselaar van de Grand Vitara Exclusive is keurig geïntegreerd in het dashboard. Op de linkerspaak van het stuur is onder andere het volume en de zenderkeuze te wijzigen, aan de rechterkant wordt de cruise-control bediend.

Aangekomen op de achterbank valt de grote hoeveelheid been- en hoofdruimte op. De in- en uitstap zijn net als voorin erg prettig. Je schuift er eerder de auto binnen dan dat je echt ín moet stappen. De leuning van de achterbank is in hoek verstelbaar en standaard zijn drie kommavormig hoofdsteunen en drie driepuntsgordels aanwezig. In het midden van de bank zit een armsteun, wat de reis met twee personen op de achterbank extra comfortabel maakt.

Opbergruimte is voorin voldoende aanwezig. Portiervakken, een diep vakje onder de aircobediening en naast de handrem twee bekerhouders. De middenarmsteun is uitschuifbaar, wat comfortabel is bij het schakelen. Hieronder zit ook nog een opbergvak. Achterin zijn aan de achterzijde van de middenconsole twee uitklapbare bekerhouders gemonteerd en in de deuren zit nog een klein vak.
Om de kofferruimte te gebruiken moet de achterdeur geopend worden. Deze scharniert naar rechts, wat in Nederland nogal onhandig is. De kofferruimte is met de achterbank in standaardopstelling groot van volume. In de vloer is een extra bergvak gemonteerd om losse spullen, zoals een paraplu, in op te bergen. Het afdekscherm is zeer gebruiksvriendelijk. Het vergroten van de kofferruimte gaat erg simpel. Hoofdsteunen op de achterbank inschuiven, leuning omklappen en tot slot de zitting naar voren laten komen. Met enkele handelingen kan zo een royale laadvloer te voorschijn worden getoverd. Tot slot zijn de bevestigingsogen voor een bagagenet het vermelden waard.

140 pk
183 Nm
175 km/h
12,5 s
onb (9.1) l/100km
220 g/km
G
22%
€ 21.999
€ 28.999
€ 532 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
    • 2008 - Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

    • 2006 - Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS High Executive

    • 2005 - Suzuki Grand Vitara 2.0 Exclusive