Opel Meriva 1.6 Twinport Cosmo

Pawel Piotrowski - 20 mei 2008

Veel speelruimte

Zoals het een echte MPV betaamt heerst er in de Meriva een ruimtelijk gevoel. Een ander aspect van een MPV is de relatief hoge zitpositie, die uiteraard niet ontbreekt. Als bestuurder kijk je uit over het hoge sobere dashboard, dat niet echt een schoonheidsprijs verdient. De vormen zijn recht-toe-recht-aan gehouden en de kleurstelling is ook niet bijzonder spannend te noemen. De decoratiestrip in geborsteld aluminium look – alleen voor de Cosmo uitvoering – en de optionele half lederen sportstoelen vrolijken de boel gelukkig wel wat op. Het simpele interieurdesign kun je de Meriva eigenlijk niet aanrekenen, het is eenvoudigweg een auto zonder fratsen. Daardoor oogt het dashboard wel opgeruimd, al zijn er wel een paar ergonomische missers. Zo zit de aircobediening veel te laag in het middenconsole en is het handvat van de handrem moeilijk bereikbaar. Ook de afwerkingskwaliteit laat hier en daar wat steekjes vallen, zo laat de overkapping van het navigatiescherm weleens een kraakje van zich horen.

Over dat optionele navigatiesysteem zijn we sowieso niet erg positief gestemd. Het stuurt je wel van A naar B, maar zelfs dat lukt niet al te best. De dynamische routebegeleiding stuurt je de meest vreemde richtingen uit, behalve de goede. En om het nog erger te maken raakt het systeem door de talloze TMC filemeldingen zelf de tel kwijt, waardoor je om de haverklap gevraagd wordt een nieuwe routeberekening te accepteren. Dan is een tegen de voorruit geplakte TomTom toch echt een betere investering, maar men zou ook kunnen overwegen om door te sparen voor het beter werkende DVD 90 navigatiesysteem.

Het praktische talent van de Meriva komt vooral achterin tevoorschijn. De achterstoelen zijn niet alleen in de lengte verschuifbaar, maar ook in de breedte. De derde zitplek gaat dan wel verloren, in plaats daarvan komt wel een handige middenarmsteun tevoorschijn. Zodoende kan er naar behoefte de bagage- of beenruimte vergroot worden, maar het is dus ook mogelijk om met twee personen achterin comfortabel te kunnen zitten. Naast de verschuifbare stoelen in het ook mogelijk om de rugleuning te verstellen. Opel noemt het trots FlexSpace. En dat mag ook wel, want alle handelingen gaan moeiteloos en vlug, zonder dat er gesleept hoeft te worden met loodzware stoelen. Als de rugleuningen worden neergeklapt ontstaat er een vlakke laadvloer in de goed bruikbare bagageruimte. De tildrempel sluit netjes aan op de laadvloer, die in normale toestand overigens niet al te diep is, maar met een inhoud van 415 liter nog wel ruim genoeg is.

105 pk
150 Nm
181 km/h
13,3 s
7,5 (6.7) l/100km
161 g/km
G
22%
€ 17.795
€ 25.650
€ 470 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Lancia Musa 1.4 16v Platino

  • Peugeot 1007 1.4 HDi Sporty

  • Nissan Cube 1.6 ZEN

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • 2010 - Opel Meriva 1.3 CDTi ecoFLEX Cosmo