Nissan 350Z

- 29 april 2008

Verslavend

Zo’n BOSE audiosysteem is natuurlijk buitengewoon prettig wanneer je in de file staat, maar als je echt aan het rijden bent, dan gaat er niets boven de muziekinstallatie die onder de motorkap ligt. Het geluidsvolume is te regelen met je rechtervoet en middels een pookje kun je van zender wisselen. Met de 3.5 liter V6 in het vooronder, heb je echt geen radio meer nodig. Met de ramen naar beneden door een tunnel blazen, dát klinkt pas goed. De 350Z-zescilinder is ook leverbaar in de Renault Espace, maar in die auto klinkt de motor heel braaf. Het lijkt er dus op dat het orgastische geluid vooral te danken is aan het uitlaatsysteem, dat met zijn twee stortkokers alles behalve braaf is. Bovendien zal het geluid in de 350Z wat minder gedempt worden dan in de Espace, een sportwagen is immers geen familiewagen. Het motorgeluid is in ieder geval érg verslavend. Op de snelweg even terug naar de derde versnelling, bij een verkeerslicht met nét iets teveel gas wegrijden, we grepen elke mogelijkheid aan om er weer even van te kunnen genieten.

Niet alleen klinkt de 350Z als een rasechte sportauto, hij vóelt ook zo. De pedalen vereisen de nodige spierkracht (maar zijn niet vermoeiend zwaar) en de schakelpook vraagt een stevige bediening. Het pookje van de zesbak ligt overigens lekker in de hand en laat zich prettig, met korte slagen, door de schakelwegen leiden. Minpuntje is de besturing, echt vaag kunnen we die niet noemen, maar hij had wat ons betreft zeker iets scherper mogen zijn. Al met al heb je duidelijk het gevoel met een sportwagen onderweg te zijn. De lage zit, het indrukwekkende motorgeluid, de sportieve bediening… het klopt allemaal. Ook de prestaties mogen er zijn: binnen 6 seconden bereikt de naald van de snelheidsmeter 100km/h en de topsnelheid is afgeregeld op 250km/h. Bij lage toerentallen is relatief veel trekkracht voorhanden, dus je kunt schakellui rijden, maar vanwege de verslavende geluiden die motor maakt, is het wel zo leuk om hem een beetje ‘op toeren’ te houden.

Met dik 300pk op de achterwielen en een bijna ideale gewichtsverdeling is de 350Z vanzelfsprekend uitermate geschikt voor het betere bochtenwerk. In de praktijk blijkt hij vooral goed uit de verf te komen op klaverbladen en lange doordraaiers. Snelle combinaties en krappe bochtjes zijn niet echt ‘zijn ding’. Het leeggewicht van ruim anderhalve ton speelt hem parten, qua lichtvoetigheid moet hij het afleggen tegen zijn ruim 200kg lichtere concurrenten; de BMW Z4 Coupé 3.0si en Porsche Cayman. Bij een sportwagen is het brandstofverbruik wellicht niet het meest interessante gegeven, maar we willen het ook niet onvermeld laten. Nissan geeft een verbruik van 11,7 liter per 100km op, wij kwamen – met een sportieve rijstijl en weinig snelwegkilometers – uit op 13,1 liter. Met een minder zware rechtervoet is 10 liter ook mogelijk, en dan kun je dankzij de 80-liter tank een heel eind komen zonder te tanken.

313 pk
358 Nm
250 km/h
5,7 s
13,1 (11.4) l/100km
280 g/km
G
22%
€ 59.400
€ 63.295
€ 1.160 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line

  • Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • Mazda RX-8 Renesis HP