Aan de muur genageld
Het uiterlijk doet de voorbijganger al menig keer om kijken, maar kan hij dit sportieve uiterlijk ook waarmaken? De Pro_cee’d wordt in eerste instantie geleverd met twee commonrail diesels en twee benzinemotoren. Wij gingen met de 1.6 CRDi op pad, welke een vermogen levert van 115 pk, de 2.0 CRDi levert 143 pk. De zestienhonderd brengt een niet onverdienstelijke 255 Nm koppel aan de man wat veel hoop geeft. In de praktijk blijkt onder de 1.800 t/min geen leven te bespeuren en boven het vierde verzet krijgt de Pro_cee’d het moeilijk. Maar om kort te zijn: met deze dieselmotor is helemaal niets mis en doet het verlangen naar de tweeliter op een laag pitje zetten; er is gewoon prima mee door het verkeer te manoeuvreren. De motor doet redelijk stil zijn werk, vooral op de snelweg waarbij een zesde versnelling overbodig lijkt. Ook de Nederlandse importeur heeft er vertrouwen in dat juist deze krachtbron voor de verkoopaantallen gaat zorgen. Helemaal geen verkeerde gedachte, juist in de leasemarkt zal hij zich moeten gaan bewijzen tegenover de zakelijke berijders.
De ophanging lijkt daarentegen wel op de sportieve aspiraties te zijn ingesteld. Zo is deze vrij hard en geeft richels in het wegdek genadeloos door. In de bochten ligt deze Kia juist weer lekker op de weg en is deze diesel zelfs sportief te berijden. Het stuur biedt in de middelste regionen een zwak gevoel en voelt wat week aan. Eenmaal ingedraaid geeft hij meer feedback maar wil wel weer snel terug in de middenstand, dat gevoel krijg je tenminste erbij. De bekrachtiging doet redelijk goed zijn werk waarbij stuurwerk zelfs wat zwaar aanvoelt en het zoeken is naar de juiste stuurhoek bij het indraaien van een bocht. De Kia wordt hierdoor geen hardcore bochtenridder en dat is toch wel jammer.
Het geluid van deze Pro_cee’d is zeker het noemen waard. Tijdens fel optrekken is de krachtbron redelijk aanwezig, maar dat is niet storend. Echt ‘genagel’ komt er niet uit het vooronder, echter is het wel merkbaar dat het een diesel is vooral als je buiten de auto staat. Op snelwegtempo is de auto lekker stil. De motor produceert dan niet veel geluid, maar ook windgeluid en bandengeluid blijven dan uit, wat weer bijdraagt aan het comfort in deze auto.
Tijdens de testperiode is toch wel gebleken dat de Pro_cee’d zich kan ontwikkelen tot een rijdersauto. Je zit met plezier in deze hatchback waarbij elke keer weer opvalt dat deze auto toch wel lekker rijdt. Daar staat tegenover dat de Pro_cee’d het praktische hoofdstuk niet verscheurd heeft en hij ook is in te zetten als gezinswagen. Tenslotte geeft de fabriek een verbruik op van 4,7 liter per 100km maar is erg optimistisch te noemen. Wil je lekker met het verkeer meekomen en wordt het gaspedaal vlot bediend kom je toch al snel op 6,5 liter per 100km.
2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition
2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack
2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack
2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack
2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven
2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition
2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive
2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive