Ford Fiesta 1.3i Futura

Arno Lommers - 30 januari 2006

Het interieur

Het eerste dat opvalt bij het instappen zijn de gebruikte materialen. Wat een goed kunststof is er gebruikt zeg! Vooral de bovenkant van het dashboard (dat ook in rood, blauw of beige leverbaar is) oogt én voelt duur, prachtig. De verdere afwerking van bijvoorbeeld de middenconsole is perfect voor elkaar, nergens zijn scherpe randjes of te grote naden te bespeuren. Ondanks dat het stuur niet is bekleed met leer, voelt dit fijn dik en stevig aan. Het is overigens alleen in hoogte te verstellen. Wat bij de voorstoelen opvalt is vooral de goede steun die ze bieden. Enkel de zitting had iets langer mogen zijn. De gehele stoel mag overigens nog wel wat lager. De laagste stand is nog behoorlijk hoog. Bij de gefacelifte Fiesta is gekozen voor leuke motieven in de bekleding. Dit is op de foto minder goed te zien. De meters zijn eveneens wat frivoler vormgegeven, alleen dat de cijfers van de snelheidsmeter en toerenteller niet rechtop staan irriteert soms. Controlelampjes zijn er in overvloed, maar wel verspreid over de klokkenwinkel. Het lampje voor de mistlampen vóór zit bijvoorbeeld in de toerenteller en voor het mistachterlicht in de snelheidsmeter. Vaak is de grote afwezige bij veel nieuwe auto’s het controlelampje voor het dimlicht, maar dat is bij de Fiesta gelukkig wel aanwezig, prima. Nu ik toch met lampjes bezig ben; dat van de airco en recirculatiestand is erg moeilijk te zien. Je moet je had er voor houden om te zien of het brandt. Opbergruimte is voldoende aanwezig.

De bedieningssatelliet van de prima klinkende en met grote knoppen bedienbare radio/cd-speler zit in tegenstelling tot de Focus nu niet in de weg. Deze is bij de Fiesta wat verder onder de knipperlichthendel geplaatst. Wat tegenwoordig best armoe geheten mag worden is dat alleen het bestuurdersraam met één druk op de knop open gaat. Deze Futura-uitvoering zit best ruim in zijn uitrusting. De regen- en lichtsensor, de elektrische inklapbare spiegels en de AUX-ingang voor een MP3-speler zijn wel opties die voor een bescheiden prijs beschikbaar zijn, maar het is toch maar mooi mogelijk in dit segment dat steeds verder groeit.

Het interieur is voorin ruim genoeg. Omdat dit een driedeurs Fiesta is zitten de B-stijlen ver naar achteren door de lange deuren. Hierdoor zijn ook de gordels erg moeilijk bereikbaar. Achterin valt de beenruimte wat tegen. Je zit al gauw met de knieën tegen de voorstoelen aan. Qua hoofdruimte is het wel in orde. De bank zit trouwens wel comfortabel. Net als bij de Focus zitten de hoofdsteunen in hun laagste stand in de weg en omhoog geschoven zijn ze niet hoog genoeg voor lange mensen. Wat bij veel driedeurs auto’s in deze klasse voorkomt en waar de fabrikanten nog steeds geen oplossing voor hebben weten te vinden, komt ook bij de Fiesta aan het licht. Als de hoofdsteunen op de voorstoelen in de hoogste stand staan komen deze bij het omklappen van de stoel tegen het plafond. Hierdoor komt niet de volledige ruimte vrij om achterin te stappen. Nog verder naar achteren, in de kofferruimte is de ruimte toereikend voor deze klasse. De achterbankleuning is in delen neerklapbaar, de zitting alleen in zijn geheel. Wanneer verandert Ford dit eens? De hoofdsteunen kunnen gewoon blijven zitten als de bank plat gelegd wordt. Erg handig zijn de elastiekjes waarmee de gordelhouders vast gezet kunnen worden wanneer de zitting opgeklapt wordt. Overigens is de achterklep vanbuiten af alleen met de afstandsbediening of de sleutel te openen. Wel zit er links naast het stuur op het dashboard een knop om de klep van binnenuit te ontgrendelen. Om de klep te sluiten is er aan de linkerkant van de binnenbekleding een goede handgreep geplaatst. Er ook rechts een in te zetten kon er schijnbaar niet meer vanaf.

70 pk
106 Nm
160 km/h
17,3 s
onb (6.1) l/100km
147 g/km
G
22%
€ 12.295
€ 13.995
€ 257 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium