Mercedes-Benz B-Klasse B180 CDI CVT

Dennis van 't Kruis - 12 december 2007

Klassiek dieselgeluid

De tweeliter diesel - geen 1800 dus, zoals de naam doet vermoeden - is alles behalve stil. Als de motor stationair draait, dan nagelt hij er lustig op los. En dat geluid komt grotendeels in het interieur terecht. Het mag dan wel een commonrail diesel zijn, stil is hij niet echt. De 180 CDI levert een bescheiden 109 pk bij 4.200 tpm en 250 Nm bij 1.600 tpm. Hij hoeft dus geen al te hoge toeren te maken om zijn maximale potentieel te bereiken. De sprint naar honderd kilometer per uur voltooit hij in 11,8 seconde. Dat is vergelijkbaar met andere compacte MPV’s met een net zoveel vermogen. De automatische versnellingbak doet zijn werk schokvrij en dat is geen verrassing, want het is een traploze automaat, de zogenaamde Continu Variabele Transmisse (CVT). Als je toch zelf wilt schakelen kun je de stijlvol vormgegeven pook naar plus of min drukken of de knoppen gebruiken aan de achterzijde van het stuurwiel. Zelf schakelen is natuurlijk niet iets wat je veel zult gaan doen als je bewust voor een automaat kiest, maar het kan handig zijn als je bijvoorbeeld een aanhanger achter de auto hebt hangen en bewust gebruik wil maken van een bepaald toerengebied. Door de werking van de CVT is het voor een snellere acceleratie niet zinvol om zelf te gaan schakelen.

De keuzeknoppen op het stuur hebben voor een nog niet gewende bestuurder wel een klein nadeel, je drukt ze nogal makkelijk in als je aan het stuur draait. Dan schakelt het systeem over van de automaatstand naar het programma waarbij je zelf schakelt en als je dat niet direct door hebt, zal alleen het toerental hoger worden, maar de snelheid zal gelijk blijven. Om de bak weer in de originele stand te krijgen moet je enkele malen snel op de knop voor opschakelen drukken. Wat tijdens het rijden echt opvalt, is dat de B 180 CDI uitnodigt om rustig en relaxt te rijden. Omdat de snelheidsbeleving best hoog is, is het niet nodig om daarvoor veel harder te gaan rijden. Dit relaxte rijgedrag heeft ook een uitwerking op het brandstofverbruik. De fabrieksopgave door Mercedes-Benz is 5,9 liter per 100 km. Tijdens de testperiode behaalden wij 6,4 liter per 100 km. Toch is het heel goed mogelijk om er een sportieve rijstijl op na te houden. Zonder enig probleem dendert hij op hoge snelheid de bochten door. Maak je het toch een keer te bont, dan voel je de elektronica ingrijpen om de auto in het gareel te houden.

109 pk
250 Nm
178 km/h
11,8 s
6,4 (5.9) l/100km
157 g/km
G
22%
€ 26.990
€ 47.747
€ 875 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Volkswagen CrossGolf 1.4-16V TSI

  • 2019 - Mercedes-Benz B-klasse B180d Premium Plus AMG Line

  • 2016 - Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e Lease Edition Electric Art

  • 2012 - Mercedes-Benz B-Klasse 180 CDI

  • 2010 - Mercedes-Benz B-Klasse B 180 BlueEFFICIENCY

  • 2005 - Mercedes-Benz B-Klasse B170