Het rijden
In eerste instantie zou je niet vermoeden dat er een 150 pk en 320 Nm sterke common-rail dieselmotor in het vooronder ligt. Van buiten is de dieselratel goed te horen maar vanbinnen is de isolatie prima voor elkaar. In het volledige toerenbereik blijft de motor keurig brommend op de achtergrond en is nooit irritant aanwezig. Hierdoor is de Vectra GTS CDTi een prima reiswagen. Dit wordt nog eens onderstreept door het comfortabele maar strakke onderstel. Hierover verderop meer. De 1.9 liter turbodiesel, reageert soepel op het gaspedaal, vanaf 1.750 toeren komt hij goed op gang. Een turbofluit is door de goede isolatie nauwelijks te horen. Over de prestaties niets dan lof, maar een echte beleving van snelheid wordt bijna teniet gedaan omdat de auto te veel gevoel weg filtert. De zes versnellingen zijn goed bruikbaar. De pook is soepel te verzetten en gedachteloos leg je elke versnelling in. Ook hier is het gevoel enigszins afwezig. Koppelen en remmen gebeurt door pedalen met een lange slag te bedienen. Vooral het rempedaal wil, als de remmen voluit in het ABS treden nogal richting bodem zakken. Dat de koppeling een zodanig lange slag heeft is door de dieselmotor extra irritant omdat een diesel van nature een hoog aangrijppunt heeft.
De Vectra GTS ligt strak op de weg. De besturing heeft een goed zelfcentrerend effect (het komt na een bocht uit zichzelf weer terug in de rechtuit stand) en bied voldoende gevoel. Het onderstel is duidelijk op comfort afgesteld ondanks dat het 20 mm is verlaagd ten opzichte van de sedan en stationwagon. Zelfs met de platte 17-inch banden op deze test-Vectra worden vervelende oneffenheden weg gefilterd. ESP is tegen een meerprijs van € 495 leverbaar. Met zoveel vermogen en koppel op de voorwielen zou dit simpelweg standaard moeten zijn maar alleen de allermeest vermogende V6-motoren hebben dit direct vanaf de fabriek aan boord. Door de zware dieselmotor en de forse kracht is onderstuur binnen handbereik. Dit kan voor vervelende situaties zorgen in snelle bochten. Een uitbrekende achterkant (overstuur) is totaal niet op te wekken met deze 1.403 kg zware auto.