BMW X5 3.0d High Executive

Michel van Breugel - 16 augustus 2007

Beste jongetje van de klas

De SUV-klasse is toch wel het meest bewogen segment in autoland. Enige jaren geleden moest niemand hier iets van weten, nu zijn het goed verkochte auto’s. Nagenoeg alle automerken lijken te beschikken over een SUV in hun programma. Toen BMW in 1999 de X5 presenteerde aan het publiek stond deze aan de basis van dit segment. De auto werd hierdoor ook direct de maatstaf voor zijn latere tegenstrevers. De X5 werd geroemd om zijn rijeigenschappen en besturing waarmee BMW ruim 600.000 X5’s wist te verkopen.

BMW levert de nieuwe X5 vanaf het begin van dit jaar waarbij de wijzigingen niet schokkend lijken te zijn. Het model is echter weldegelijk helemaal vernieuwd en, nog belangrijker, meer verfijnd volgens BMW. Het merk heeft het model dan ook fijngeslepen, voorzien van moderne motoren, moderne technologie, nog betere afwerkingkwaliteit en een fantastisch onderstel. Op dit moment is de X5 leverbaar met twee benzinemotoren, een drieliter zes-in-lijn en een 4.8 V8, en één dieselkrachtbron, een drieliter zes-in-lijn. Om uit te zoeken of de X5 nog steeds als maatstaaf in het SUV-segment genoemd mag worden ging Rijtesten.nl met de drieliter diesel op pad.

235 pk
520 Nm
216 km/h
8,3 s
10,7 (8.7) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 69.500
€ 109.388
€ 2.005 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Audi Q7 3.0 TDI quattro

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • 2014 - BMW X5 xDrive30d High Executive