Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

Jan Westerhof - 27 juli 2007

Geen spinnend voorwiel

Vroeger waren Alfa Romeo’s op de achterwielen aangedreven. Ook toen voorwielaandrijving gemeengoed werd bleven de mannen uit Milaan vasthouden aan de klassieke opstelling. Pas in de jaren ’90 waren alle Alfa’s - in navolging van de Alfasud - voorzien van voorwielaandrijving en zagen liefhebbers dit als een groot zwaktebod. Voorwielaandrijving rijdt nu eenmaal minder sportief dan achterwielaandrijving en bovendien heeft voorwielaandrijving een aantal negatieve aspecten

Hoewel het veiliger is dan achterwielaandrijving haalt het juist daardoor een stukje spanning weg uit de wegligging en is voorwielaandrijving niet altijd even prettig als er sprake is van een sterke motorisering. Een voorwielaandrijver heeft dan snel de neiging om onderstuurd te raken en zijn krachten niet goed kwijt te kunnen: het binnenste voorwiel wil nog wel eens gaan doorspinnen en dat kan leiden tot nare situaties.

De oplossing hiervoor heeft Alfa Romeo gezocht in de toepassing van een sperdifferentieel. Deze niet veel toegepaste techniek zorgt ervoor dat bij een doorslippend binnenste voorwiel het koppel grotendeels naar het buitenste voorwiel wordt gebracht, waardoor het onderstuur wordt tegengegaan. Dit zorgt voor een betere voertuigbeheersing en dus meer bochtensnelheid, vanwege de geoptimaliseerde vermogensbenutting. De gelijkmatige en flexibele overdracht van het koppel naar de wielen is veiliger vanwege de stabiliteitsverbetering en sportiever, want het Q2-systeem tolereert hogere bochtsnelheden.

150 pk
305 Nm
209 km/h
9,6 s
6,5 (6.7) l/100km
159 g/km
G
22%
€ 30.495
€ 41.105
€ 754 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Mazda RX-8 Renesis

  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • 2005 - Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16v Distinctive