Volkswagen Multivan 3.2 V6 Highline Sport Edition

Jan Westerhof - 18 juni 2007

Het interieur

Over het interieur van de Multivan kan een scriptie worden geschreven, zoveel is er mogelijk en zoveel kan er aan de binnenzijde van de Multivan worden uitgespookt. Als je als bestuurder plaatsneemt dan zit je net als in iedere andere Transporter hoog en rechtop. Je krijgt echt het gevoel dat je alles overziet en dat je op de bok zit om die dikke 200 paarden te temmen. Je zit in een stoel die in dit geval bekleed is met paars en zwart leer en kijkt uit over een dashboard dat in elke T5 zit. Weliswaar aangekleed met een navigatiesysteem en andere goodies, maar toch niet wezenlijk anders. Dat merk je ook als je het dashboard aan een nadere blik onderwerpt. Je ziet dat de gebruikte materialen uit de schappen van de bedrijfswagens komen en niet uit de voorraden van de Phaeton en de Touareg. Spijtig, want bakjes en vakjes die je opent gaan niet dicht zoals je mag verwachten voor een bedrag van minstens een halve euroton. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de stoelen, want die zitten niet zoals ze dat zouden moeten doen in een auto van dit kaliber. Niet slecht, maar er mist gewoon iets aan steun en vooral weldadigheidsgevoel dat de rest van de auto je wel geeft.

Als je echter instapt via de op afstand te bedienen schuifdeuren, dan word je bij deze auto overgoten met een warme saus van luxe. In het donker zie je chique blauwe instapverlichting en als je de voeten neerzet op het tapijt dan kun je plaatsnemen op één van de stoelen of op de achterbank, van waaraf je een birdview hebt over het interieur. Je kunt je drankjes tijdens het rijden plaatsen in de bekerhouders die vanuit het tafeltje komen en ondertussen de tafel te gebruiken om een kaartje te leggen of wat dies meer zij. Alleen dat tafeltje is al een hele belevenis want hij komt met een gasveer omhoog en hij is over de lengte van de auto te verschuiven. Een heel ander systeem dan het opklaptafeltje dat de vorige Multivans hadden. De stoelen die in de middelste zitrij staan zijn gelijk aan de voorstoelen en dat betekent dus dat het zogenaamde captain chairs zijn: luxueuze stoelen met armleuningen aan beide zijden en volledig draaibaar en verstelbaar. Men kan kiezen voor een conversie waarbij de tweede en derde zitrij tegenover elkaar zitten, maar men kan de stoelen ook zo instellen dat iedereen dezelfde kant op kijkt. Dat is vaak wel zo lekker tijdens een langere reis.

Dat bij een ruim opgezette conversie, waarbij de bank in de achterste stand staat (ook deze is verschuifbaar) niet al te veel bagageruimte overblijft is in iedere MPV eigenlijk zo. Bij de Multivan hoeft men echter niet te kiezen voor een beperkte bagageruimte, want ook met de bank in de voorste positie blijft er voldoende beenruimte over voor de 5 achterpassagiers. Het is in dit geval dus kiezen tussen goed zitten of baden in de ruimte. In het eerste geval biedt de Multivan een flinke ruimte voor koffers en bovendien kan er onder de bank ook het één en het ander worden meegenomen. Voorts kan men er zelfs voor kiezen om in de Multivan te gaan slapen! De achterbank is met een aantal handelingen om te klappen tot een bed, waarbij de opgeklapte stoelen dienen als verlengstuk waar je benen op rusten. Een leuke mogelijkheid bij de auto, ware het niet dat de stoelen en de bank loodzwaar zijn en dat het opklappen tot een bed of het verwijderen van de stoelen een zware aangelegenheid is.

235 pk
315 Nm
205 km/h
10,5 s
12,6 (12.9) l/100km
310 g/km
G
22%
€ 45.125
€ 92.657
€ 1.699 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal