Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty

- 1 juli 2005

Het rijden

Eerst maar eens de zitpositie goed zetten en de gordel om. Ik grabbel niet kijkend wat achter me hopend de gordel te voelen. Nog maar iets verder dan... Nog niks. Ik kijk maar eens achter me en het is onvoorstelbaar hoe ver die gordel naar achteren zit. Het zal ongetwijfeld me de deurconstructie te maken hebben, maar echt fijn is het niet.
Als ik goed zit gaan we maar eens een stukje rijden. Nu heb ik niet zoveel ervaring met automaten, maar het viel me op dat deze automaat gewoon stil kon staan in zijn 1. Langzaam druk ik het gaspedaal wat in en de auto komt van zijn plek en schakelt vervolgens ietwat traag over naar de volgende versnelling, maar echt hinderlijk is het niet. Het rijden is verder comfortabel te noemen, de automaat schakelt redelijk op en terug en het sturen gaat erg soepeltjes.
Ik hou er persoonlijk wel van om zoveel mogelijk zelf te doen tijdens het rijden, dus ik besluit na wat kilometers om de automatische stand eens uit te zetten en over te gaan op het schakelen met de flippers achter het stuur. Nu weet ik hoe Jeremy Clarkson over dit soort dingen denkt, maar ik heb geprobeerd me neutraal op de stellen en het zelf te ondervinden, maar ongelooflijk wat verpesten die dingen het rijden. De tijd die tussen het flipperen en opschakelen zit is onvoorstelbaar. Als je de auto eens flink doortrekt tot de 6000 toeren om vervolgens met een flipper op te schakelen verlies je haast al weer snelheid alvorens je de volgende versnelling te pakken hebt. En bij het snelheid minderen is het ook zeer opvallend dat de auto zelf terugschakelt terwijl je toch ook een flipper hebt met een 'min' erop. Het overkwam me dus ook dat ik voor een bocht terug wou van 3 naar 2 en dat ik uiteindelijk in zijn 1 erdoor ging. De auto schakelde vlak voor ik dat zelf wilde doen terug naar 2 en mijn opdracht werd ook nog opgevolgd, dus zat de auto in de eerste versnelling. Helpende techniek is leuk, maar als je ervoor kiest om zelf te schakelen, vind ik dat de auto dat ook compleet aan jou over moet laten. Wat anders is het natuurlijk dat de auto het niet pikt om bij 100 in het uur even terug te gaan naar de eerste versnelling.

110 pk
147 Nm
190 km/h
11,8 s
onb (6.6) l/100km
156 g/km
G
22%
€ 16.935
€ 20.700
€ 380 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Nissan NOTE 1.6 First NOTE

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Mazda 2 1.4i Première

  • Fiat Idea 1.4 8V Actual Plus

  • Lancia Musa 1.4 16v Platino

  • Opel Meriva 1.6 Twinport Cosmo

  • 2006 - Peugeot 1007 1.4 HDi Gentry

  • 2006 - Peugeot 1007 1.4 HDi Sporty