Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

- 7 januari 2007

Het rijden

Deze Accent is voorzien van de 1399 cc metende benzinekrachtbron die maximaal 97 pk levert. Dat is niet onaardig voor dit formaat auto en dat merk je ook, wanneer je vanuit stilstand wegrijdt. De motor heeft totaal geen moeite met de auto en brengt hem soepel op snelheid. Ook na snelheidsmindering voor een scherpe bocht pakt de motor zijn werk weer rap op en brengt hij je op de gewenste snelheid. Bij de stadse en korte ritjes voldoet dit motortje dus prima en is het eigenlijk onnodig om naar de beschikbare 1.6 met 15 pk extra om te kijken. Toch is er wel een categorie mensen waarvoor de 1.6 interessant kan zijn en dat is de groep die zeer regelmatig grote afstanden aflegt over autosnelwegen, want daar komt de 1.4 toch wel net wat te kort. Alle power die hij bij lage snelheden op de weg weet te leggen, lijkt hij haast kwijt te zijn, zodra je boven de 100 km/u uitkomt. Natuurlijk kun je nog tijden doorversnellen, want de aangegeven top ligt pas bij 177 km/u, maar het gaat allemaal niet zo vlot meer. Je mag toch verwachten dat met name op dat punt de 1.6 nog wat beter scoort. De opgegeven 12,3 benodigde seconden om naar de 100 km/u te komen vielen mij allereerst wat tegen, maar ik vermoed dat het toch te verklaren is door het feit dat de Accent bij hogere snelheden wat meer moeite heeft. Als je namelijk puur op het optrekken afgaat, zou je de Accent op gevoel als sneller inschalen.

Bij het toch wel sportieve accelereren zou je ook een sportief weggedrag verwachten. Nu is het verre van dramatisch te noemen, maar sportief zou ik het ook niet durven noemen. Daarvoor is de wegligging niet strak genoeg, maar met name de besturing laat het daar ook wel afweten. Hij is niet erg communicatief en zelfs wat slap te noemen in verhouding met de andere eigenschappen van het autootje. Natuurlijk is dit ook geen hardcore sportauto, maar er waren nog wel een paar stapjes richting sportiviteit te maken, zonder dat het comfort er onder zou gaan lijden, maar waar het weggedrag wel beter van zou worden. Het schakelen gaat prima, al lijkt de pook wel een heel sterke persoonlijke voorkeur te hebben voor de neutrale stand, want zo gauw je de pook iets uit de versnelling haalt, wil de pook direct weer in de gecentreerde positie gaan staan. Dit neemt niet weg, dat de bak verder wel prima in elkaar zit en voor een prettige overbrenging zorgt.

95 pk
125 Nm
177 km/h
12,3 s
onb (6.2) l/100km
146 g/km
F
22%
€ 11.995
€ 13.700
€ 251 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs