Het rijden
Onder de kap van deze 159 Sportwagon ligt een bekende 1,9 liter turbodiesel die maximaal 150pk aan de voorwielen doorgeeft. Deze motor is overigens verkrijgbaar in twee uitvoeringen: één met 120 en één met 150pk. Vlak na het indrukken van de startknop lijkt de diesel wat last te hebben van een ochtendhumeurtje, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur is deze nauwelijks hoorbaar, de rust overheerst aan boord van de 159. Met 150pk en 320Nm koppel heeft de 159 Sportwagon volgens fabrieksopgave 9,6 seconden nodig om naar 100 km/h te sprinten, dit lijkt in werkelijkheid echter een stuk minder snel te gaan. De auto geeft je weinig gevoel van snelheidsbeleving waardoor je heel snel te hard rijdt. Het kan als een compliment gezien worden, maar aan de andere kant gaat het ten koste van de rijbeleving.
Als je flink wil versnellen is het noodzakelijk de 1,9 JTDm in het hoge toerengebied te houden, aangezien de motor vooral bij lage toerentallen moeite lijkt te hebben om de 1560 kg zware 159 snel van zijn plek te krijgen. De motor moet wat hoger in de toeren gereden worden dan een gemiddelde dieselkrachtbron. Een verzet terugschakelen is dan ook een vereiste om snel te kunnen inhalen. De versnellingsbak schakelt lekker precies en snel. Ook ligt de pook goed in het verlengde van de armsteun, wat het comfort verhoogt. Een kleine kanttekening is wel dat de pook in de oneven-schakelpatronen wel erg dicht bij de middenconsole komt, waardoor het onbedoeld aanraken van enkele knoppen op de middenconsole snel is gebeurd.
Het exterieur schept hoge verwachtingen van het rijden, maar gelukkig voldoet de 159 prima aan deze verwachtingen. De directe besturing is een lust voor liefhebbers van snel bochtenwerk. Bij het rijden van een bochtig parcours blijkt al snel dat de 159 wel degelijk één van de best uitgebalanceerde voorwielaandrijvers van het moment is. Het rijden gaat erg soepel en genadeloos efficiënt. Het onderstel in de 159 is in één woord goed. De sportieve aspiraties komt de auto in zijn geheel na, maar het onderstel verbergt ook comfort van een hoog niveau. Verkeersdrempels worden bijna zijdezacht genomen. Alfa is erin geslaagd om een goede mix tussen sportiviteit en comfort te realiseren. De auto ontpopt zich hierdoor als een fijne reisgenoot.
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Volvo V50 2.0D Momentum
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia