Slimmigheden
Een groot nadeel van elektrische bussen (en zeker in het formaat van de Transit) is dat ze ontiegelijk zwaar zijn. Door een groot batterijpakket mag de auto minder beladen worden, anders kom je aan de grenzen van wat je met een gewoon rijbewijs mag rijden (3.500kg). Gelukkig is dat niet meer zo relevant, want vanaf januari 2023 mag je tot 4.250 kg rijden met een B-rijbewijs, wat voor veel meer mogelijkheden zorgt. De geteste Transit (L3H2) heeft een leeggewicht van 2.516 kg en heeft dan een laadvermogen van 1.734 kilo. De grote laadruimte biedt ook nog eens een inhoud van 11.000 liter. En de Ford benut zijn elektrische technologie volledig, want met een laadpunt tussen de voorstoelen kun je ook bij stilstand een laptop bijladen. In de laadruimte vind je nog eens een stroompunt, waar de Transit door middel van [i]vehicle-to-load[i] functionaliteit al je gereedschap van stroom voorziet. Je plugt net zo eenvoudig een airfryer of desnoods een hele bouwkeet in. Via het centrale scherm kun je instellen hoeveel stroom je wilt afgeven, je moet immers nog wel naar huis kunnen rijden.
Houdt het dan op met slimmigheden? Nee hoor, met een drukknop in de achterdeur zet je een led-bouwlamp aan. Zo klus je in de avonduren nog net zo makkelijk door.
Toch moeten we ook een minpunt aan de Ford benoemen, hij mag namelijk geen aanhangwagen trekken (de lichte versie mag tot 750 kg trekken). Dat is iets wat de elektrische Mercedes-Benz Sprinter bijvoorbeeld wel mag.