Audi TT 2.0TFSI Pro Line

Dennis van 't Kruis - 22 oktober 2006

Het exterieur

Toen de oorspronkelijke TT werd geïntroduceerd, bleek dat de achterzijde van de auto instabiel werd bij hoge snelheden. De oorzaak werd gevonden in te weinig neerwaartse druk op de achteras. De oplossing kwam in de vorm van een toevoeging van een spoiler boven de achterwielen. De eigenaren van de Duitser werden opgeroepen zich bij de dealer te melden om dit euvel te laten verhelpen. Dit werd niet door iedereen gewaardeerd, omdat dit nieuwe onderdeel niet de rondingen volgde, en dat was nou net datgene waardoor de TT kon rekenen op zoveel waardering. De nieuwe sportcoupe uit Ingolstadt heeft ook een spoiler meegekregen, maar heeft er een stukje extra techniek aan vast zitten. De spoiler is daardoor in eerste instantie in de carrosserie verstopt, iets wat de lijnen van de auto ten goede komt. Pas bij 120 km/uur komt hij automatisch omhoog om de wegligging te verbeteren. Loopt de snelheid weer terug onder de 80 km/uur, dan klapt hij weer terug. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor oom agent dit feitje te horen krijgt, want het omhoog komen van de spoiler is bijna een bekentenis van te snel rijden. De spoiler kan overigens ook omhoog en naar beneden geklapt worden door middel van een knop bij de versnellingspook.

De nieuwe TT is na zijn vernieuwing nog meer een nekkendraaier geworden dan hij al was. Het oude model werd gewaardeerd om zijn ronde vormen, maar had ook een beetje het stigma een vrouwenauto te zijn. Het nieuwe lijnenspel is aangepast om meer aan te sluiten bij het familiegezicht en daardoor komt dit model agressiever over. De aura die hij eerst had, is nu veel minder aanwezig. Het vooroordeel dat deze Audi vooral een modeaccessoire zou zijn, is daardoor weggenomen. Het is alleen wel weer jammer dat ook deze testauto met een zilvergrijze huid door het leven moet gaan. Deze kleur brengt niks extra’s aan deze auto en doet eigenlijk de door de designers bedoelde uitstraling veel te kort. In de showroom stond ten tijde van de rijtest een exemplaar met het donkere ‘dolfijngrijs’ als lakkleur. Dat was een mooi voorbeeld van hoe deze auto wel aangekleed behoort te worden. Het kan zijn dat ik dit al eens eerder gezegd heb, maar een auto wordt mooier met een donkere kleur. Deze Audi is daarop geen uitzondering.

De testauto is voorzien van het proline-pakket. Dat betekent dat de standaard uitrusting tegen meerprijs uitgebreid wordt met o.a. diefstalalarm (incl. interieurbewaking en hellingshoekdetector), Radio concert Bose Surround sound, een multifunctioneel driespaaks sportstuur en xenon plus verlichting. Jammer genoeg ben ik er niet achter gekomen welke van deze opties er ook daadwerkelijk gemonteerd waren, dus ga ik nu maar even uit van de basisprijs voor de 2.0TFSI proline die vastgesteld is op € 48.390,- . De 17 inch gesmeden lichtmetalen velgen in 7-Y-spaak design zijn ook als extra toegevoegd en mochten € 1.918,- kosten. Daardoor wordt de uiteindelijke prijs, na toevoeging van de afleveringskosten, de verwijderingsbijdrage en de leges voor het kentekenbewijs op de factuur € 51.340,25.

200 pk
280 Nm
240 km/h
6,6 s
onb (7.7) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 45.490
€ 51.340
€ 941 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Mazda RX-8 Renesis HP

  • Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline

  • Alfa Romeo Brera 1750 TB Ti

  • Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

  • Nissan 350Z

  • 2015 - Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2010 - Audi TT S Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

  • 2007 - Audi TT Roadster 2.0 TFSI

  • 2007 - Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line