Smart 1 200 kW Premium

- 28 september 2022

Gulden middenweg

Een smart met 272 pk (200 kW) en 1.600 kg trekgewicht; twintig jaar geleden zou je dubbel hebben gelegen van het lachen. De smart #1 BRABUS doet er zelfs nog een flinke schep bovenop en komt met een vermogen van 428 pk (315 kW). Het mag duidelijk zijn dat de smart menig stoplichtsprintjes gaat winnen met deze getallen. In combinatie met het premium interieur past het hoge vermogen goed bij het geheel van de auto. Eenmaal ingestapt is er geen start/stop button te vinden. Het is een kwestie van de versnellingshendel achter het stuur overhalen en rijden; ook hierin komt duidelijk de gelijkenis met Mercedes-Benz terug. Met een gewicht van ruim 1.800 kg ben je op pad met een zwaargewicht, maar het vermogen en het onderstel weten dit prima te verhullen. De auto ligt strak en solide op de weg en stuurt goed en scherp. Ondanks de forse C-stijl is het zicht rondom goed. De sprinttijden van 0-100 km/u variëren van 6.7 seconden tot 3.9 seconden voor de BRABUS.

Reguliere versies van de #1 zijn uitgerust met achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is enkel weggelegd voor de BRABUS uitvoering. Met een 66 kWh batterij heb je volgens de fabrikant een actieradius van maximaal 440 kilometer. Laden aan een snellader (DC) gaat met een maximale snelheid van 150 kW wat een sterke waarde is voor dit segment. Theoretisch zou dat betekenen dat je in minder dan 30 minuten van 10% tot 80% kan laden. Laden aan een publieke laadpaal (AC) kan met een maximaal vermogen van 22 kW en duurt van 10% tot 80% dan iets minder dan 3 uur. Echter zijn er in Nederland nog niet veel publieke palen die de snelheid van 22 kW kunnen bereiken en is 11 kW op dit moment vaak het maximaal haalbare.

Zowel in de stad als op de snelweg heb je een goede vriend aan de #1. Zo is de auto afgeladen vol met rijhulpsystemen en voorzien van een 360 graden camera die zelfs een beeld geeft dwars door de auto heen. Zoals we van elektrische auto's gewend zijn is ook de mate van regeneratie oftewel remmen op de accu zelf in te stellen. One pedal driving zoals bij de Honda E is niet mogelijk, maar de #1 komt een heel eind. Alles in het rijden voelt soepel en natuurlijk, zonder uit te blinken in sportiviteit of comfort. De #1 biedt de gulden middenweg.

272 pk
343 Nm
180 km/h
6,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 41.395
€ 44.895
€ 823 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Lexus UX 300h F-Sport Design

  • Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere

  • Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine

  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • MINI Countryman Cooper Serious Business

  • Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive

  • Audi Q2 1.4 TFSI S-line

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Renault Kadjar TCe 130 Bose