Mercedes-Benz Citan 112 CDI Pro

- 20 oktober 2021

Zoeken naar houding

We zien een dashboard dat duidelijk raakvlakken heeft met de dashboards van Mercedes' personenauto's. Het opstaande multimediascherm en de turbinevormige luchtroosters staan mooi en weten voor het nodige onderscheid te zorgen. Ook het stuurwiel is regelrecht uit de schappen in Stuttgart getrokken, wat maakt dat je een heel fijn stuur met een uitgebreide verstelmogelijkheid in handen hebt. Via de touchpads bedien je zowel het centrale scherm als de boordcomputer met kleurenscherm tussen de tellers. In tegenstelling tot Volkswagen vind je in de Citan nog een ouderwetse snelheidsmeter en toerenteller, die overigens beiden heel duidelijk zijn af te lezen. Op de bediening van de klimaatcontrole na zijn de gebruikte knoppen van Mercedes, wat een hoogwaardige uitstraling betekent. Het meeste onderscheidt biedt het merk met het meegeleverde MBUX-systeem, al is daar wel iets bijzonders mee aan de hand. Zo biedt het systeem wel de bediening die we bijvoorbeeld uit de Sprinter kennen, zoals realtime verkeersinformatie en draadloze kaartupdates.

Maar de spraakassistent is minder ijverig dan in andere Mercedessen met MBUX, zo vertikt het systeem om de verwarming of andere autofuncties te bedienen. De navigatie en multimedia bedien je dan wel weer foutloos door 'hey Mercedes' te roepen. Indien je de bemoeienis van een spraakassistent niet ziet zitten, kun je altijd terugvallen op bediening via stuur of touchscreen. Beide manieren werken overduidelijk fijner dan in de - we noemen maar eens een concurrent - Kangoo, dus je ziet de Duitser punten pakken op dit onderdeel. Ook de rest van de competitie laat de Citan achter met het fijn werkende en complete MBUX.

Naast het bedieningsgemak weet de Citan ook prima stoelen te bieden. Ze zijn uitgebreid verstelbaar en als je het zitcomfortpakket kiest, kun je de lendensteun verstellen en heb je stoelverwarming. De zithouding zorgt er echter voor dat je een tijdje moet zoeken naar de juiste instelling. Zoals we vaker zien in de meest compacte klasse van bedrijfsauto's, kun je de rugleuning niet teveel kantelen, omdat je dan te weinig beenruimte overhoudt en met de knieƫn tegen het dashboard komt. Die rechtop zithouding is voor langere bestuurders een vereiste, bovendien moet je de stoel wat omhoog pompen om niet onderuit te zakken. Maar als je eenmaal de juiste compromissen hebt gesloten, blijk je een goede ondersteuning te krijgen en door de zijwangen goed op je plek te worden gehouden. Zo fijn als in de Caddy is het echter niet, daar zorgt ook de harde kunststof armsteun voor.

116 pk
220 Nm
170 km/h
11,4 s
6,8 (5.5) l/100km
145 g/km
F
22%
€ 16.562
€ 24.258
€ 445 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot e-Partner 50 kWh 136 Standard Premium

  • Renault Kangoo 1.5 dCi Comfort

  • Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 7-DSG 1ST Edition

  • Toyota Proace City 1.5 D-4D 130 automaat Runner L1

  • 2013 - Mercedes-Benz Citan Combi 109 CDI Ambiente