Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

Max Veldhuis - 14 juli 2021

Comfort met een hoofdletter

Het rijden begint met het indrukken van de startknop. In een EV is dat toch enigszins overbodig en bovendien moet je de knop in de Citroën lang ingedrukt houden. dat geldt eveneens voor de keuzehendel van de transmissie. Wanneer je de auto in 'D' of 'R' wil zetten moet je deze langer vasthouden, wat vooral bij meerdere keren steken vervelend is.  Ben je dan eenmaal op weg, dan is de ë-C4 vooral heel rustgevend. De auto heeft hetzelfde veersysteem als de C4 Cactus met 'Progressive Hydraulic Cussions'. Kort gezegd houdt dat in dat aan de boven- en onderkant van de dempers extra hydraulische 'kussens' zijn aangebracht die meehelpen bij het absorberen van oneffenheden in de weg. Het is minder verregaand dan de hydropneumatische vering waar het Franse merk om geroemd werd in het verleden, maar comfortabel is het zonder meer. Verkeersdrempels en andere oneffenheden zijn geen match voor de ë-C4.

Enige dynamische eigenschappen hoef je dan weer niet van hem te verwachten. De besturing is licht, maar wel voorspelbaar en de auto laat zich goed plaatsen. Bij het nemen van bochten helt de ë-C4 een beetje over. Het vermogen is met 136 pk en 260 Nm koppel toereikend, zeker omdat de elektrokracht direct voorhanden is, maar écht vlot wordt het nooit. Op de snelweg valt op dat de luchtweerstand zijn vat heeft op het verbruik van de Citroën: het gaat dan algauw richting de 25 kWh per 100 kilometer. Het gemiddelde stroomverbruik over de gehele testperiode was 17,7 kWh per 100 kilometer. Gezien de accucapaciteit van 50 kWh hou je dan nog zo'n 280 kilometer actieradius over. In de meeste gevallen is dat voldoende, ware het niet dat de ë-C4 zijn resterende actieradius niet echt nauwkeurig voorspelt. De auto baseert de actieradius op je rijstijl, maar daardoor kan het getal soms ineens toenemen of juist heel sterk afnemen. Bij het plannen van je reis is dat niet echt prettig. 

Ook voor wat betreft de rijhulpsystemen is er nog wel ruimte voor verbetering. De adaptieve cruise control is soms wat intrusief en remt niet altijd even vloeiend. Wat dan wel weer in het voordeel spreekt van de ë-C4 is de stilte aan boord op op de lange afstanden. Rolgeluid en windgeruis blijven mooi buiten de auto, waardoor het in combinatie met de zacht afgestelde demping heel comfortabel vertoeven is. Dat laatste is dan ook het hoofdthema in de Citroën.

136 pk
260 Nm
150 km/h
9,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 33.990
€ 42.740
€ 784 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Lexus UX 300h F-Sport Design

  • Smart 1 200 kW Premium

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere

  • Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine

  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • MINI Countryman Cooper Serious Business

  • Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive

  • Audi Q2 1.4 TFSI S-line

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Renault Kadjar TCe 130 Bose

  • 2011 - Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

  • 2008 - Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • 2005 - Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige