Intro
De Daihatsu Copen is in Nederland totnogtoe een grote onbekende. Het, naar Europese gewoontes, minuscule wagentje is een vrij unieke verschijning op de wegen. De rechtse plaatsing van het stuur, naast het gebrek aan gelijksoortige concurrenten, was aan te voeren als hoofdreden om de auto niet aan te schaffen. De bijzondere vormgeving van de auto zal niet iedereen kunnen bekoren, opvallen doen de inzittenden in alle gevallen.
Nu Daihatsu in heeft gezien dat er wel degelijk markt is gecreëerd voor de compacte cabrio’s, heeft men van hogerhand besloten om een volledig op de Europese wensen afgestemde uitvoering te gaan produceren. De verplaatsing van de stuurinrichting van rechts naar links is echter niet de enige aanpassing. Ook de bijzondere viercilinder turbomotor moest het veld ruimen voor een flink krachtigere 1,3 liter motor, bekend van zowel het Daihatsu- als het Toyotagamma. Dit heeft echter niets ingeboet aan het eigenwijze karakter van de auto. Een apart design in combinatie met een sportief afgesteld onderstel moet het plezier in het autorijden naar boven brengen. Een rijtest met de Daihatsu Copen zal een oordeel vellen over de uitwerking van de bijzonderheden van dit model. Heeft de Copen werkelijk een ‘unique selling point’ te bieden, of blijft het bij marketingpraat?