De techniek een handje helpen
Met een 1.3-turbobenzinemotor worden de voorwielen van de Renegade aangedreven. De aandrijving van de achterwielen wordt verzorgd door een elektromotor. Een cardanas is er in deze auto dus niet te vinden. Wees echter niet bang dat je achterwielaandrijving wegvalt als de batterijen leeg zijn; de benzinemotor kan de elektromotor voorzien van stroom om deze alsnog te gebruiken. Het is voor de bestuurder zelf te regelen hoe de energie uit het batterijpakket wordt ingezet. Het interieur is voorzien van drie knoppen om dit handmatig te regelen. Met de 'E-Save' modus wordt er enkel gebruik gemaakt van de benzinemotor. In de 'Electric' modus wordt louter gebruik gemaakt van de elektromotor en de 'Hybrid' modus maakt de auto zelf de keuze voor een elektrische aandrijving of een aandrijving door de verbrandingsmotor.
Nadeel is dat de auto in de hybride modus eerst volledig de accu leeg rijdt en dan overschakelt naar de benzinemotor. Dat lijkt een logische keuze, maar als je in je achterhoofd houdt dat je in een stadscentrum veel beter op de elektromotor kan rijden dan op de snelweg is het best vreemd. Bij veel autofabrikanten houdt het navigatiesysteem rekening met wanneer de elektromotor wordt ingezet maar bij Jeep is deze keuze niet gemaakt. Resultaat is dat je zelf de energiestromen moet managen. Bij stukken snelweg zetten we de auto dus handmatig in de 'E-Save' modus en als we op 50- en 30- km/u wegen rijden zetten we de auto weer in de 'Hybride' modus om op deze manier zo efficiƫnt mogelijk met de energie uit de accu om te gaan. Het opladen van de accu vindt plaats door het opslaan van de remenergie, vanuit de motor of door de auto met een stekker aan een laadpaal te hangen.
De 1.3-liter verbrandingsmotor is verkrijgbaar in twee krachtvarianten; de 110 kW/130 pk of 132 kW/180 pk. De elektromotor wordt gevoed door een 11,4 kWh-accu die zorgt voor een vermogen van 44 kW/60 pk. De testauto is voorzien van hoogste vermogensvariant. Combineren we het vermogen van de beiden motoren, dan komen we uit op 176 kW/240 pk. De batterijen doen het gewicht van de auto niet veel goeds. Met een rijklaar gewicht van 1.845 kg is de Renegade een zware jongen, de variant van de Renegade zonder accu's heeft een gewicht van 1.395 kg. Het maximale geremde trekgewicht is met 1.150 kg ook een stukje lager dan de 1.450 kg van de reguliere Renegade. Mede door het direct beschikbare koppel van de elektromotor komt de zware auto snel genoeg van zijn plek. In een luttele 7.1 seconden wijst de snelheidsmeter de 100 km per uur aan.