Honda e 35,5 kWh Advance

- 26 september 2020

Gemaakt voor de stad

Dat de Honda e een typische stadsauto is blijkt wel uit de beperkte steun die de voorstoelen je bieden. Zo zijn de verstelmogelijkheden beperkt en is een steuntje in de rug niet mogelijk. De armsteun is weggelaten en na een uur rijden wordt het echt tijd om de benen te strekken. Heb je achterin passagiers dan mag je ieder half uur wel een break inlassen. De ruimte achterin is zeer beperkt, waardoor het voor een volwassene amper mogelijk is een fijne houding te vinden. De kofferbak is met 171 liter zeker niet de grootste binnen zijn soort en zit met twee grote boodschappentassen al nokvol, en dan moeten de laadkabels er nog bovenop!

Het rijden van een kleine auto is ideaal voor in de stad, maar er is nog een voordeel. Er is namelijk geen grote batterij of dikke elektromotor nodig om een kleine auto van A naar B te krijgen. Eerlijk is eerlijk, het gewicht van meer dan 1500 kg doet natuurlijk wel een flinke duit in het zakje bij de e. In de bodem zit een Lithium Ion batterij verborgen van 35,5 kWh die, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een vermogen heeft van 136 pk of 154 pk. In beide gevallen telt het koppel 315 Nm. De sprint van 0-100 km/u is in de snelste versie 8,3 seconde en met 9 seconde is de 136 pk versie maar een fractie minder snel. Het direct beschikbare koppel zorgt ervoor dat je als een projectiel wordt weggeschoten en maakt het optrekken iedere keer tot een klein feestje. In combinatie met achterwielaandrijving maakt dit een heerlijke auto om mee op stap te zijn.

Met een druk op de knop is het niet meer nodig om het rempedaal te gebruiken. Met single pedal control wordt, zoals de naam al doet suggereren, zowel de rem als het versnellen gerealiseerd met een enkel pedaal. Druk je het stroompedaal in, dan versnelt de auto, laat je het gas los dan wordt er geremd tot stilstand. De mate waarin de auto remt (en daarmee ook remenergie terugwint in de accu) kan worden verhoogd en verlaagd met de flippers achter het stuur. Het vergt wellicht wat gewenning maar na een paar dagen rijden wil je niet meer anders. Uiteraard wordt het rempedaal nog wel gebruikt als er plotseling veel vaart moet worden geminderd, maar het grootste deel van de tijd is het gas loslaten voldoende om de auto tot stilstand af te laten remmen. Groot nadeel is dat je bij iedere nieuwe reis je de functie opnieuw moet inschakelen om er gebruik van te kunnen maken.

154 pk
315 Nm
145 km/h
8,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 35.300
€ 38.300
€ 702 / maand
€ 0 / kwartaal