Het dak kan eraf!
Tijdens onze testperiode met de M850i Cabrio hadden we op momenten zeker mooi weer, maar viel er ook behoorlijk wat regen. Gelukkig isoleert de kap geluiden van buiten perfect en is er eigenlijk nauwelijks een verschil waarneembaar met het vaste dak van de coupé. Hoe goed het dak ook functioneert, zodra de zon tevoorschijn komt verdwijnt hij in 15 seconden en rijdend tot 50 km/h elektrisch in de kofferbak. Het rijden in de open lucht voegt echt een nieuwe dimensie toe aan de ervaring met de 8-serie. Dankzij het warmtecomfortpakket en de 'Air Collar' in de hoofdsteunen waarmee onze testauto uitgerust was, kun je zelfs bij lage temperaturen op een zeer aangename manier open rijden. De stoel en het stuur worden uiteraard verwarmd, maar ook de armsteunen houden je lekker op temperatuur. Met het windscherm en de ramen omhoog is het bovendien ook op de snelweg heel goed uit te houden in het interieur.
Eigenlijk heb je bij droog weer dus geen enkel excuus meer om het dak niet naar beneden te doen. Uiteraard dringt het geluid van de achtcilinder een stuk beter tot je door en voegt het open rijden met de wind in je haren echt een extra dimensie toe aan de rijervaring. Tijdens een rit op de Veluwe hoorden we het geluid door de bossen galmen wanneer we gas gaven, maar toen we rustig voort kabbelden, drongen de geluiden van de natuur het interieur binnen. Wanneer je 's nachts het dak naar beneden doet, steekt de sterrenhemel prachtig af tegen het sfeervol verlichte interieur. We kunnen het iedereen aanraden om eens te proberen. In de stad sta je natuurlijk vol in de spotlights met een cabrio als deze. Van die aandacht moet je houden.
Dat de M850i Cabrio duur is, mag geen geheim heten. Hij is er vanaf 181.461 euro, wat natuurlijk een behoorlijke smak geld is. Voor ongeveer 60.000 euro minder heb je bijvoorbeeld al een 840i Cabrio, die met zijn 340 pk sterke zescilinder ongetwijfeld ook prima rijdt. De Mercedes-Benz S 560 Cabriolet is er echter pas vanaf 199.713 euro en de Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet kost met een vanafprijs van 180.100 euro ongeveer evenveel als de M850i Cabrio. In dit licht bezien valt de prijs van de BMW, die meer vermogen heeft dan beide van de bovengenoemde concurrenten, dus eigenlijk best mee. Onze testauto komt inclusief opties uit op een bedrag van 198.570 euro, maar dan ben je ook nagenoeg van alle gemakken voorzien. Relatief veel is al standaard aanwezig, want het totaalbedrag van 17.109 euro aan opties is peanuts in het wereldje van de Duitse premium autofabrikanten. De duurste opties die aan boord zaten waren het Bowers & Wilkins-audiosysteem (4.015 euro), het adaptieve onderstel (2.829 euro) en de lakkleur Aventurinrot II (2.495 euro). Ze zijn stuk voor stuk hun geld waard. Wanneer je in deze prijsklasse shopt hoeven de extraatjes namelijk niet meer zo'n issue te zijn, toch?