Mercedes-Benz GLE 450 4Matic AMG Premium Plus

- 2 december 2019

EQ-Boost

In het vooronder van de GLE vinden we nu ook de nieuwe zes-in-lijn benzinemotor van Mercedes-Benz, die gebruik maakt van mild hybrid-technologie. Mercedes noemt dat EQ-boost, de naam ontlenend aan de afzonderlijke elektrische modellenreeks van het merk. De traditionele startmotor is vervangen door een geïntegreerde variant met dynamo, die zijn voeding krijgt van het 48 volt boordnet. Als je de startknop indrukt, merk je daardoor bijna niet dat de auto start. Het proces blijft namelijk vrij van trillingen; je hoort alleen op de achtergrond de zescilinder tevreden brommen. Voordeel is dat er in het vooronder ruimte overblijft voor het plaatsen van een uitlaatgasnabehandeling, wat een gunstig effect heeft op de uitstootcijfers.

De benzinemotor levert standaard 367 pk en 500 Nm, maar kan met de EQ-boost tijdelijk 22 pk en liefst 250 Nm extra koppel bieden. Trap je het gaspedaal in, dan word je niet alleen getrakteerd op de heerlijk klinkende zescilinder. Je wordt ook nog eens flink in de autostoel gedrukt, terwijl de grote SUV er vandoor spurt. De standaard aanwezige negentraps automaat is de kers op de taart die Mercedes voorschotelt. Ongemerkt word je door de verzetten geholpen, terwijl de aandrijflijn op geen enkel punt onrustig aanvoelt. Met het gemak en de kracht waarmee je accelereert weet de auto te verbluffen, zodat je je afvraagt waarom je nog een dieselmotor in het vooronder zou wensen. Maar het is niet alleen de souplesse van de aandrijflijn waarmee de auto indruk maakt.

Het optioneel verkrijgbare Airmatic-pakket is ook op de testauto geschroefd en dat is een luchtvering die zijn gelijke niet kent. Met de rijmodi stel je de strafheid van de vering in, of je laat de auto dit zelf bepalen met de automatische functie. Waar de vorige GLE - zonder luchtvering - in de test deinend aanvoelde en behoorlijk hing in de bochten, is daar bij de nieuwe GLE geen sprake van. Onzuiverheden in het wegdek worden moeiteloos geabsorbeerd, terwijl de auto in bochten goed overeind gehouden wordt. Het maakt het rijden comfortabel, terwijl je precies doorhebt wat er met de auto gebeurt. Het is de optie die we het meeste missen na het inleveren van de testauto en is daarmee zijn aanschafprijs van 2.070 euro meer dan waard.

387 pk
500 Nm
250 km/h
5,6 s
11,2 (8.7) l/100km
190 g/km
D
22%
€ 84.014
€ 120.162
€ 2.203 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI Atmosphere

  • Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE

  • Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2016 - Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC

  • 2016 - Mercedes-Benz GLE Coup├ę 350 d 4MATIC