Mercedes-Benz B-klasse B180d Premium Plus AMG Line

Max Veldhuis - 1 mei 2019

Verfijnd dieselen

Diesel wordt tegenwoordig in toenemende mate de rug toegekeerd door automerken, beleidsmakers en consumenten. Desondanks draagt Mercedes-Benz deze brandstof een warm hart toe. De dieselmotor is en blijft voorlopig een interessante optie voor zakelijke veelrijders. In de B180d ligt echter de K9K-krachtbron van Renault met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Het gaat om de krachtigste variant van deze motor, met 116 pk en 260 Nm koppel. Voor veel mensen die Duits rijden klinkt het misschien niet echt aangenaam om een Franse motor onder de kap te hebben, maar deze diesel heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen en doet zijn werk in de praktijk op een zeer geraffineerde wijze. In de B-klasse is de motor verder verfijnd, waardoor hij een vloeiende loop heeft en het typische 'tokkelen' van een dieselmotor nagenoeg afwezig is. Bij lagere snelheden pakt het blok lekker op, mede doordat het maximale koppel al beschikbaar is bij 1.750 toeren per minuut. De rappe en soepele 7G-tronic automaat met dubbele koppeling past perfect bij de diesel. Op de snelweg moet de motor er wel iets harder aan trekken, maar voor in Nederland is de 180d adequaat. Deze variant is met name geschikt voor mensen met een rustige rijstijl die veel lange afstanden afleggen. De B180d is ook een heel zuinige auto. Wij reden in stormachtig weer 6,2 liter op 100 km. Onder normale omstandigheden is een praktijkverbruik van 1 op 20 absoluut haalbaar.

De B-klasse is een auto die zich van nature minder leent voor een dynamische rijstijl. Mercedes-Benz heeft ten opzichte van het vorige model echter wel behoorlijke verbeteringen geboekt als het gaat om de rijeigenschappen. De B ligt in de bochten mooi vlak op de weg en voelt op de snelweg tevens zeer stabiel aan. Wanneer je een bocht instuurt laat de auto zich goed plaatsen en de stuurinrichting is mooi progressief. Het AMG-onderstel is misschien wel wat teveel van het goede voor de B-klasse. Korte oneffenheden zijn duidelijk voelbaar en ook op drempels geeft de demping meer dan eens een flinke klap door, ook bij snelheden die onder de norm liggen. Dit past niet echt bij de opzet van de auto. Voor veel kopers zal het normale onderstel dan ook de beste keuze zijn. 

Wat betreft het semi-autonoom rijden loopt Mercedes duidelijk voorop in dit segment. De adaptieve cruisecontrol is goed bij de les en verricht zijn ingrepen op een subtiele wijze. In combinatie met de stuurassistent is de B-klasse tevens in staat om zelfstandig inhaalmanoeuvres uit te voeren. Het kwam echter wel een enkele keer voor dat het systeem een behoorlijk heftige remingreep deed, terwijl daar verkeerstechnisch geen directe aanleiding toe was. Desondanks werken de systemen goed samen en zijn ze voor een ontspannen rijervaring absoluut van toegevoegde waarde.

116 pk
260 Nm
200 km/h
10,7 s
6,2 (3.9) l/100km
102 g/km
D
22%
€ 40.378
€ 56.130
€ 1.029 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • BMW 2 Serie Active Tourer 225xe High Executive

  • 2016 - Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e Lease Edition Electric Art

  • 2012 - Mercedes-Benz B-Klasse 180 CDI

  • 2010 - Mercedes-Benz B-Klasse B 180 BlueEFFICIENCY

  • 2007 - Mercedes-Benz B-Klasse B180 CDI CVT

  • 2005 - Mercedes-Benz B-Klasse B170