Goed gekeken
We noemden de sportieve concurrenten al eerder. Deze zijn ook echt de referentie geweest qua stuur- en weggedrag voor de Model 3. Hoewel de auto zeker niet zo strak de hoek om gaat als de 3-Serie, is het stuurgedrag van de kleinste Tesla indrukwekkend. Zo is wel duidelijk dat Tesla de concurrentie goed in het oog heeft. De standaarduitrusting van de Model 3 is dan ook uiterst concurrerend. Uiteraard zijn elektrisch bedienbare ramen voor en achter, keyless entry en start én een automatische airconditioning standaard. Ook verwarmbare stoelen vóór en achter, leren bekleding en een uitgebreide veiligheidsuitrusting zijn zonder meerprijs aanwezig. De fraaie rode kleur - 'Multi-Coat Red' - heeft een meerprijs van liefst 2.700 euro. Voor het autonoom rijden moet je nog wat dieper in de buidel tasten. Voor 3.200 euro kan de auto automatisch sturen, accelereren en remmen en let het systeem op voetgangers. Als je nogmaals 4.300 euro besteedt, dan kan de auto zelfs geheel autonoom rijden op de snelweg, inclusief inhalen. Daarnaast kun je via de app op de telefoon de auto in én uit een krappe parkeerplaats laten rijden.
In de praktijk blijkt het autonoom rijden op een hoger niveau te liggen dan wat de concurrentie te bieden heeft. Niet alleen houdt de auto de voor- en achterliggers in de gaten, ook reageert hij soepeler op inhalend verkeer en weet hij precies hoe snel inhalende auto's naderen. Hierdoor gaat hij niet vól in de ankers als er een auto nadert, maar is de vertraging gemoedelijker en meer comfortabel. Zelfs als een mede-weggebruiker plots besluit in te halen voor de auto, dan berekent de Tesla precies hoeveel ruimte noodzakelijk is om een aanrijding te voorkomen. Het remmen gaat daarbij dusdanig zachtzinnig, dat hij niet abrupt vol in de remmen duikt.
Tesla geeft zelf een actieradius op van 530 kilometer. In de praktijk zijn dergelijke getallen bij lange na niet te halen, maar dat is bij deze auto anders. Nee, boven de 500 kilometer zijn we niet gekomen, maar zo'n 480 kilometer is eenvoudig te halen. Hierbij moet je je rechtervoet wel in bedwang houden. Spreek je het volle vermogen vaak aan, dan slinkt de actieradius snel. Toch is zelfs met een mix van snelwegkilometers op de cruise-control en het genieten van het volle vermogen een actieradius van meer dan 400 kilometer geen uitzondering.