Suzuki Jimny 1.5 Stijl

- 15 januari 2019

Niet alleen voor de vorm

Als je op zoek bent naar een échte en enigszins betaalbare terreinwagen, dan moet je nu stoppen met zoeken: de Suzuki Jimny komt overal waar je maar wil komen. Het ontwerp is daar geheel op gericht. Het hoekige design ziet er niet alleen stoer uit, ook de aanloophoeken vóór en achter werken goed mee in de terreinwaardigheid van de auto. Van voor is de auto herkenbaar met zijn grille met vijf spijlen en de hoog liggende, vlakke motorkap. Daarbij steekt hij niet onder stoelen of banken dat hij graag de blubber in gaat, gezien de hoeveelheid van zwart-plastic bumperwerk en de forse wielkasten. De hoekige vormen van de carrosserie lijken er alleen te zijn voor de vorm, maar deze werken mee in de overzichtelijkheid van de auto. Helaas is het bij het inparkeren maar de vraag waar de achterbumper eindigt. Omdat het reservewiel ver boven de achterliggende auto prijkt, weet je niet waar de bumper van de auto achter je zit. Een camera op de achterdeur zou daarom een welkome aanvulling zijn.

Het ontwerp zit vol met leuke, maar ook praktische elementen. Zo hebben de ontwerpers het nodige historisch besef gehad bij het tekenen van de carrosserie. Voorbeelden hiervan zijn de al eerder genoemde spijlen in de grille, maar ook de twee inkepingen op de onderzijde van de A-stijl - afkomstig van de Samurai - en de raamlijn op de voorportieren. Deze zagen we eerder op de eerste generatie van de Vitara, maar hebben ook een praktisch nut. Door de verlaging van de ruit zie je net wat meer wat er onder de voorwielen gebeurt als je in ruw terrein rijdt. Gelukkig zijn er wat uiterlijk betreft weinig compromissen gemaakt. Zo zit er op de Jimny nog gewoon een reservewiel op de achterdeur. Bijzonder is ook de plaatsing van de dakantenne. Bij het gros van de auto's zit deze keurig in het midden, maar zo niet bij de Jimny; deze zit bijna op de hoek rechts achter. De reden hiervoor is eigenlijk vrij simpel. Bij de ontwikkeling van de auto is al rekening gehouden met liefhebbers die de auto na aankoop willen aanpassen naar eigen smaak. Plaats je een imperiaal op een auto, dan zit een in het midden geplaatste antenne behoorlijk in de weg. Het ontwerp blijkt dus niet alleen in de smaak te vallen, maar is ook in praktisch oogpunt geslaagd.

102 pk
130 Nm
145 km/h
14,5 s
7,6 (6.8) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 26.990
€ 29.990
€ 550 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal