Vooral op grijs kenteken aantrekkelijk
Sinds de invoering van de BPM berekend op basis van de CO2-uitstoot vallen zware en minder zuinige auto's buiten de boot. Zo ook bij deze woestijnreus van Toyota. De 4,84 meter lange en vooral met 1,84 meter indrukwekkend hoge terreinwagen maakt van iedere koper een weldoener voor de Nederlandse staatskas. In het geval van de zeer luxueuze Executive maken dealer of importeur bijna de helft van de aanschafprijs over aan de heren in Den Haag. En dan wordt meteen duidelijk dat er op grijs kenteken voor de Land Cruiser nog steeds volop kansen bestaan.
Waar kunnen we deze rauwdouwers vooral aantreffen? Denk aan activiteiten in de agrarische sector, bij bouwbedrijven, in de bosbouw, feitelijk bij alle bedrijfsmatige activiteiten waarvoor een flink trekgewicht van doorslaggevende betekenis is bij de autokeuze. Deze nieuwe Land Cruiser mag namelijk een aanhanger trekken van 3 ton! Veel, maar er zijn concurrenten die naar de maximale 3,5 ton gaan.
Toyota houdt bij de basis en bouwwijze van de Land Cruiser vast aan de vertrouwde constructie met een ladderchassis. Natuurlijk zijn er volop auto's met vierwielaandrijving die een hoge mate van stijfheid kunnen bieden met een zelfdragende constructie, maar onder de zwaarste omstandigheden blijft het ladderchassis de absolute top.
Land Cruisers rijden in onherbergzame gebieden, in woestijnen, oerwouden en vaak ook in oorlogsgebieden waar snelheid, robuustheid, betrouwbaarheid en ongekende terreincapaciteiten zelfs het verschil betekenen tussen leven en dood. En tegen die achtergrond kunnen we rustig roepen dat bij de ontwikkeling van deze nieuwste generatie wederom de Nederlandse klant totaal niet op het netvlies stond van de ontwerpers.
- Volop ruimte
- Luxueuze uitrusting
- Onoverwinnelijk
- Duur op geel kenteken
- Te groot voor stadsverkeer
- Brandstofverbruik