Citroën C4 Cactus PureTech 130 S&S Shine

Max Veldhuis - 9 augustus 2018

Ultiem comfort

Van oudsher zijn Citroëns vooral geroemd om hun ultieme comfort. Dit kwam door de hydropneumatische vering die werd toegepast. Alle oneffenheden werden weggefilterd en je gleed als het ware over de weg. In de nieuwe C4 Cactus komt deze techniek weer een klein beetje terug. Citroën introduceert namelijk een nieuw soort veerpoot met 'Progressive Hydraulic Cushions'. Het pneumatische gedeelte is misschien weg, maar de nieuwe Cactus ademt comfort. Wanneer je bijvoorbeeld op een klinkerweg rijdt, merk je er echt helemaal niets van. Ook drempels kun je met een flinke vaart nemen; de klappen worden perfect geabsorbeerd. Ook het deinerige gevoel van de Citroëns van weleer is een beetje terug. Dit maakt dat je van de Cactus absoluut geen sportief rijgedrag mag verwachten. De besturing is daarop aangepast. Het systeem is licht en gevoelloos, maar wel direct. Als je je ogen dicht doet, denk je werkelijk dat je met een auto van een paar segmenten hoger onderweg bent. Wij vinden het mooi om te zien dat Citroën is teruggekeerd naar haar core business: het maken van extreem comfortabele auto's. 

De 1.2 liter grote PureTech-driecilinder waarmee wij reden -de sterkste motor leverbaar- is een potent blokje. Hij levert 130 pk en 230 Nm koppel, dit is meer dan genoeg vermogen voor de 1020 kg wegende Cactus. De motor doet zijn werk in stilte en op de snelweg is het heerlijk cruisen. Onderin pakt het blok lekker op, waardoor je hem redelijk schakellui kunt rijden. Vanwege de eerder genoemde comfortabele afstemming is dit iets wat je veel zult doen in de Cactus. De bak is overigens prima, hij laat zich met korte, duidelijke slagen door de versnellingen heen gaan. Bij het schakelen word je er weer aan herinnerd dat de Citroën totaal geen sportieve aspiraties heeft: een toerenteller is in geen velden of wegen te bekennen. Dit is even wennen, maar omdat je in de Cactus toch niet wordt uitgenodigd om eens een lekker potje te gaan stoeien, is het niet echt storend. 

130 pk
230 Nm
207 km/h
9,1 s
6,4 (4.8) l/100km
110 g/km
C
22%
€ 21.990
€ 28.965
€ 531 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet High Executive

  • Renault Kadjar TCe 130 Bose

  • 2014 - Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Launch Edition Shine