BMW X2 sDrive20i High Executive

- 16 mei 2018

Coupé-effect en toch ruim

Je zou verwachten dat je in de X2 concessies moet doen aan binnenruimte. Dat is ook wel zo, maar veel minder dan je denkt. Ten opzichte van de huidige X1 lever je bagage-, hoofd- en beenruimte in, maar de auto voelt veel ruimtelijker aan dan de eerste X1, terwijl die auto toch echt een paar centimeter langer was. De breedte van de auto maakt dat voor vier volwassenen ruim plek is en bovendien is de hoofdruimte goed in orde. Ook bagage voor vier personen kun je prima opbergen in de kofferbak, mede door de extra bak onder de laadbodem.

De smalle raampartijen vallen op; zowel de zijruiten als de voorruit doen klein aan, wat een coupé-effect binnenin de auto geeft. Dit maakt de auto wat onoverzichtelijk, maar gelukkig zijn de spiegels groot en is er een goede achteruitrijcamera met dito parkeersensoren leverbaar. Daarbij is de zitpositie voor de bestuurder uitstekend, zijn de voorstoelen uitgebreid te verstellen en kun je het stuurwiel - helemaal des BMW's - lekker ver naar je toe te halen. De gebruikte materialen zijn prima in vergelijking met de concurrentie; in combinatie met het smaakgevoelige Magmarot Dakotaleer wordt een groot gedeelte van het interieur voorzien van een laagje leer met stiksels. Helaas vallen de harde kunststoffen en de krasgevoelige pianolak rond de middenconsole wat tegen.
Het multimediascherm is van de laatste generatie en kennen we onder meer uit de 5 Serie. De resolutie is uitstekend en de mogelijkheden overvloedig, waarbij we de bediening met de iDrive draaiknop nog steeds als zeer prettig ervaren, hoewel bediening via het touchscreen ook mogelijk is. Het optionele head-up display is nog geen gemeengoed in zijn klasse. Waar de concurrentie vaak een kwetsbaar opstaand glazen of kunststof scherm gebruikt, is het in de BMW mooi weggewerkt. Daarbij is de resolutie erg goed; ook bij felle zon en in het donker kun je de projectie goed aflezen, zonder dat deze als hinderlijk wordt ervaren.

Het optionele Harman Kardon audiosysteem voegt naar onze mening niet veel toe. De bastonen worden te versterkt doorgegeven (ook na afstellen van de equalizer) en je moet het volume behoorlijk hoog zetten om volledig profijt te hebben van de audio-upgrade. Iets dat je in de praktijk zelden doet. Met 534 euro is het audiosysteem niet stevig geprijsd als je voor de High Executive uitvoering gaat, maar we houden dit geld toch liever in de zak.

191 pk
280 Nm
230 km/h
7,7 s
9,7 (5.5) l/100km
126 g/km
C
22%
€ 46.191
€ 65.497
€ 1.201 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Lexus UX 300h F-Sport Design

  • MINI Countryman Cooper Serious Business

  • Audi Q2 1.4 TFSI S-line