Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

- 7 april 2018

Fijne Franse power

De Grandland X maakt gebruik van motoren die we kennen uit PSA-modellen. Voorlopig is de 1.2 Turbo met 130 pk de enige benzinemotor. We kennen deze al uit onder andere de Peugeot 5008. Je hebt dan de keuze uit de manuele transmissie of een zestraps automaat. Op dieselgebied heb je de keuze uit de 1.6 HDi, die bij Opel CDTI heet en 120 pk biedt. Het voorlopige summum in de reeks is de tweeliter dieselmotor die in de Grandland X 177 pk levert en die we kennen uit onder andere de Peugeot 308 GT. In de Opel is deze krachtbron standaard gekoppeld aan de nieuwe automatische versnellingsbak met acht versnellingen.

De testauto kreeg de benzinemotor in het vooronder en is voorzien van de manuele transmissie met zes versnellingen. Net als bij de Peugeots en Citroëns die we met deze motor reden, zijn we ook in de Grandland X dik tevreden met de driecilinder. De 130 pk zijn ruim voldoende om goed met het verkeer mee te komen en zelfs meer dan dat. Net als de Astra voelt de Grandland X lichtvoetig, waardoor je niet het idee hebt dat je meer vermogen nodig hebt. Toch is het jammer dat er niet meer motoren beschikbaar zijn. Want als je een benzineversie wilt kopen - maar ook een aanhanger of caravan van 1.500 kilo te trekken hebt - kom je bij de Grandland X niet ver.
De handgeschakelde versie mag namelijk maar 1.350 kilo trekken en de versie met automaat blijft steken op 1.100 kg. Als caravantrekker is de auto dus niet zo snel geschikt, maar in het dagelijks verkeer heb je geen reden tot klagen.

Het valt op dat de Grandland X een stuk fijner schakelt dan het equivalent van Peugeot. Met korte en strakke slagen help je de auto door de zes verzetten. De auto is ook wat strakker afgeregeld dan de 3008, wat te merken is bij korte oneffenheden. Die worden duidelijk doorgegeven, terwijl de Peugeot er overheen zoeft. Is dat hinderlijk? Nee, de balans is goed en het is prettig om te weten wat er onder de auto gebeurt. In bochten kun je je wel eens vergissen: de auto snijdt deze in het begin zeer strak aan, maar vervolgens merk je dat de auto toch behoorlijk gaat overhellen en hierbij heeft het verplaatste gewicht weer invloed op het stuurgedrag. Vergelijken met een CX-5 kun je hem dus niet, zeker als het om bochtengedrag gaat.

130 pk
230 Nm
188 km/h
11,1 s
7,2 (5.1) l/100km
117 g/km
B
22%
€ 30.499
€ 34.593
€ 634 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • Citroën C4 Cactus PureTech 130 S&S Shine

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet High Executive

  • Renault Kadjar TCe 130 Bose