Top of the bill
Waar de eerste drie generaties nog een simpele motor geheel achterin hadden, is er sinds 1990 keuze uit een breed scala aan motoren in het vooronder. Bij de nieuwe Transporter ligt er altijd een tweeliter motor onder de motorkap, zowel qua diesel als benzine. Hierbij vormt de 84 pk sterke dieselmotor de basis. Wij reden met de topversie van de zelfontbrander met liefst 204 pk, aandrijving op alle wielen en de 7-traps DSG. Met deze aandrijflijn merk je constant dat je met de top of the bill onderweg bent. Ondanks het wagengewicht van meer dan 2.000 kilogram, sleurt de krachtige motor en fijn schakelende automaat de auto in 9.1 seconden naar de '100' en is de top bereikt net onder de 200 km / u. Niet alleen de waarden zijn indrukwekkend voor een auto als deze, ook de rijeigenschappen staan op een hoger plan dan verwacht.
Zo goed als bijvoorbeeld een Golf is het niet, maar het weggedrag is ronduit stabiel en doet denken aan dat van premium SUV's uit het begin van deze eeuw. Daarbij is het gevoel in het stuurwiel ruim voldoende en gaat het sturen prettig zwaar, maar wel met de nodige precisie. Dankzij de aanwezige vierwielaandrijving worden de 204 pk en 450 Nm koppel zonder problemen op het asfalt gebracht. Buiten dat aandrijving op alle wielen veiliger is op natte of besneeuwde ondergronden, maakt het de Transporter tot een uitermate geschikte trekauto. Met een maximaal geremd trekgewicht van 2.500 kilo en een versterkte vering achter is de auto voor vele doeleinden inzetbaar.