Volvo V90 D4 Geartronic Inscription

- 29 april 2017

Zoals 'vroeger'

Het woord dashboard komt uit de tijd dat we ons nog voortbewogen in rijtuigen met daarvoor één of meerdere paarden. De plaat voor de voeten van de bestuurder en de passagiers was enkel bedoeld om opspattend vuil en stenen tegen te houden. Nu wordt dit paneel gebruikt om het gros van de meters, bedieningsknoppen en schermen te huizen. Bij veel auto's is in de loop van de tijd het dashboard sterk afgerond, maar bij de S/V90-reeks is deze plaat weer verticaal georiënteerd en zijn het scherm en de ventilatieroosters verticaal geplaatst. Het geeft een bepaald gevoel van luxe en distinctie. Ook de luxemerken als Bentley houden dit interieurdesign aan en we kunnen stellen dat je een slechter voorbeeld kunt hebben. Het centrale scherm ziet er niet alleen fraai uit, na wat gewenning is de bediening prettig. Daarbij is het touchscreen erg gevoelig - soms té gevoelig als je een adres invult en per ongeluk twee keer dezelfde letter intikt - en werkt het snel. Qua afwerking staat het interieur van de V90 op een hoog niveau en kan het meten met de top in zijn klasse. Dit is nog niet het geval als het gaat om materiaalgebruik. In een Audi zijn de naden tussen panelen uiterst klein, vind je overal zachte kunststoffen en is alles wat aluminium lijkt ook echt vervaardigd uit dat materiaal. Dit is in de Volvo nog niet op hetzelfde niveau, al doet de uitvoering van het audiosysteem - met de prachtige speakers - weer wat terug. In vergelijk met de gereden sedan, is de hoofdruimte op de achterbank beter voor elkaar - door de doorlopende daklijn - en is er geheel achterin meer plek voor de wekelijkse boodschappen en bagage voor een uitgebreide vakantie. Daarbij ligt de zitpositie voor alle inzittenden op een hoog niveau en hebben lijf en leden alle plek en een hoop ondersteuning. Ondank de minder praktische vorm van de carrosserie is er meer bagageruimte - 60 liter meer als de achterbank nog overeind staat - beschikbaar dan bij de sedan en ten opzichte van zijn meer hoekige voorganger is het nadelige effect slechts maximaal 74 liter inhoud.

190 pk
400 Nm
225 km/h
8,5 s
6,8 (4.5) l/100km
119 g/km
B
22%
€ 45.995
€ 78.100
€ 1.432 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde