Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

- 13 februari 2017

Schone schijn

En dat is maar goed ook, want in stationwagen-minnend Nederland moet de Estate voor het merendeel van de verkopen zorgen. De Estate is qua ruimte bij de middenmoot van het segment in te delen. De bagageruimte meet 572 liter inhoud, wat met het neerklappen van de achterbank tot 1.681 liter is uit te breiden. Ter vergelijking: de Mondeo Wagon heeft 525 liter te bieden, terwijl de Passat Variant het tot 650 liter schopt. In de praktijk blijkt de bagageruimte prima te voldoen, waarbij het Easy Life Pack (495 euro) een aanrader is. Hiermee is de achterklep met een voetbeweging onder de achterbumper te openen, handig met volle handen.

In de rest van het interieur is geprobeerd om de honger naar luxe te stillen. Mooie sierlijsten en de kastanjebruine lederen bekleding helpen daar heel behoorlijk aan mee. Helaas is bij de focus op luxe aan veel details voorbij gegaan. Er lijkt sprake te zijn van uiterlijk vertoon in de Talisman. Enorm leuk om naar te kijken, maar wanneer je langdurig met de auto op pad gaat, kom je best wat ergerlijkheden tegen. Zo zijn de kunststoffen behoorlijk hard, zeker aan de onderzijde van het dashboard. En laat je daar nou met de rechterknie tegen aankomen tijdens het rijden. Een pijnlijke knie en irritatie zijn het gevolg. Ook is de isolatie lang niet zo goed als bij de concurrentie, zodat windgeruis behoorlijk aanwezig is in het interieur. Bovendien kampt de auto met veel kraakjes en piepjes. Ook dit komt niet ten goede aan het comfort aan boord.

De luxe zetels bieden naast uitstraling wel weer veel comfort en ook de ruimte op de achterbank is een middenklasse stationwagen waardig. Een gebrek aan ruimte valt de Talisman Estate dus niet te verwijten.
Een onderdeel waar de Talisman wel weer punten laat liggen, is de multimedia aan boord. Het scherm ziet er fraai uit en heeft veel weg van een tablet. De mogelijkheden zijn er ook voldoende, want je kunt zelfs apps installeren, waaronder de Franse equivalent van Flitsmeister. Maar in bediening blinkt het systeem niet uit en ook het aansluiten van een iPod of usb-apparaat gaat niet zonder slag of stoot. Elke keer wanneer je start en wegrijdt, moet je de hele bedieningsjungle weer door om het apparaat opnieuw te koppelen.

160 pk
380 Nm
215 km/h
9,6 s
6,7 (4.5) l/100km
118 g/km
C
22%
€ 33.070
€ 48.445
€ 888 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Audi A4 40 TFSI

  • Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2016 - Renault Talisman 1.5 DCi Intense