Vriend in de stad
Eenmaal onderweg maken we kennis met de 1,4-liter T-Jet benzinemotor met 120 pk. Deze is gekoppeld aan een zeer fijn schakelende, handbediende zesbak. De pook is kort en laat zich met korte halen bedienen. Met een turbo en 120 pk kom je op de Nederlandse wegen niets tekort. Op kleine weggetjes is de Tipo zeer vriendelijk bedienbaar en leuk om te rijden. Het sturen gaat licht, maar wordt niet gevoelloos. Zoals we van Fiat-modellen gewend zijn, beschikt de auto ook over 'citymodus' waarmee het stuurgedrag nog lichter wordt, ideaal voor bijvoorbeeld inparkeren.
We zijn zeer te spreken over de vering en demping van de auto. Verkeersdrempels en andere golvende oneffenheden worden zeer goed opgevangen, ook met hogere snelheden. Dit maakt de auto een prettig vervoersmiddel voor in de stad. Zeker met de duwende turbo is het een fijne auto op B-wegen, in dorp of in de stad. Op de snelweg doet de Tipo prima zijn werk. Wel merken we dat de auto, nadat we de 120 km/u zijn gepasseerd, er flink aan moet trekken om harder te gaan rijden. Het vlot inhalen van een auto is er niet bij en er moet duidelijk het onderste uit de kan worden gehaald. Daarbij wordt ook het ruisen van de banden in de auto duidelijker hoorbaar, wat niet ten goede komt aan het rijcomfort.