Fijne samenwerking
Onder de motorkap van de Ateca ligt de 115 pk sterke 1.0 driepitter. We kennen deze motor al uit de Golf en de Octavia. In beide gevallen bleek deze motorisering ruim voldoende voor de Nederlandse wegen, maar was hij in beide gevallen gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. In de Ateca is de motor voorzien van een handgeschakelde 6-bak. Ook samen met deze transmissie is de Seat een fijne metgezel. Het vermogen in combinatie met een wagengewicht van 1.180 kg zorgt ervoor dat de driepitter in 11 seconden de 100 km/u aantikt. Dit is ruim voldoende om met het dagelijkse verkeer mee te komen en ook de topsnelheid van 183 km/u is niet om je voor te schamen.
Het rijgedrag is echt des Seat's: sportief met een flinke vleug comfort. Van een auto met een hoger zwaartepunt verwacht je niet direct een wat sportiever onderstel, maar de Ateca breekt met deze verwachting. Op- en afritten neem je met dezelfde snelheid én vertrouwen als bij de Leon. Dat zijn uiterlijk er wat saaier uitziet dan veel van zijn segment-genoten wil dus niet zeggen dat het weggedrag net zo is. Daarbij schakelt de zesbak uiterst precies en is het remsysteem duidelijk gericht op een zwaardere motorisering.
Op het gebied van motorisering en onderstel maakt de Ateca dus echt indruk, zeker als je de auto dagelijks wil gebruiken. Je wordt niet constant uitgedaagd om het gaspedaal nog iets verder in te trappen, maar het geheel biedt juist een hoop comfort en rust.