Lexus RC 300h Luxury Line

- 10 augustus 2016

Goedzak

Het interieur is niet het enige wat de IS en deze RC met elkaar delen. Ook de hybride-aandrijflijn uit de IS 300h vinden we terug in de RC 300h. Samen leveren de 2,5-liter viercilinder en de elektromotor een piekvermogen van 223 pk af op de achterwielen. Daarmee komt de RC aardig van z'n plek, maar ook niet meer dan dat. Het gewicht van de Lexus - de RC 300h weegt 1.700 kg - is daar voornamelijk debet aan. Een top van 190 km/h en een 0-tot-100-sprint in 8,6 tellen zijn weliswaar geen specs om je voor te schamen, maar ook weer geen cijfers waarmee je op een verjaardag echt indruk maakt.

Qua prestaties is de RC 300h vooral een goedzak, maar je doet de Lexus tekort door 'm puur op z'n cijfers af te rekenen. De souplesse waarmee de aandrijflijn z'n werk doet, is namelijk van grote klasse. De vloeiende manier waarop de beide motoren en de traploze automaat met elkaar samenwerken, onderstreept nog maar eens dat je Lexus niets meer wijs hoeft te maken over hybride rijden. De RC 300h biedt een serene en rustgevende rijbeleving, waarbij 'ie nog aardig efficiƫnt is ook. Op papier kun je zelfs nog even volledig elektrisch rijden, maar in de praktijk springt de benzinemotor al bij de minste of geringste teenbeweging bij.

223 pk
221 Nm
190 km/h
8,6 s
6,4 (5) l/100km
116 g/km
A
22%
€ 45.695
€ 59.009
€ 1.082 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse CoupĆ© C 200 Edition 1

  • 2015 - Lexus RC F Luxury Edition