DS 3 PureTech 130 S&S So Chic

- 9 april 2016

Klein groot nieuws

De inspanningen  voor de nieuwe neus en wat wijzigingen in het interieur ten spijt: onder de motorkap ligt het grootste nieuws. Nou ja groot, het gaat om een geblazen driecilinder met 1.199 cc inhoud. DS levert deze motor met zowel 110 als 130 pk en wij gingen op pad met de sterkste. 130 Pk is op papier ruim voldoende voor een auto die net iets meer weegt dan 1.000 kilo en dat blijkt ook in de praktijk. De standaardsprint wordt onder de 9 seconden afgewerkt en voor een topsnelheid van 204 kilometer per uur hoeft hij zich ook niet te schamen. Zijn maximum koppel levert hij bij 1.750 toeren en dankzij de strak schakelende zesbak is het een koud kunstje om hem rond dat toerental te laten blijven. Hierdoor gaan tussensprints op de snelweg bovengemiddeld rap en door het soepele karakter van de motor gaat dat zonder tegensputteren. In de korte rit die wij maakten met de DS 3 PureTech 130 S&S konden we geen representatief testverbruik noteren. De fabrieksopgave van 4.5 liter per 100 kilometer lijkt ons aan de positieve kant, maar door het beperkte slagvolume moet een gunstige waarde - bij rustig rijgedrag - zeker haalbaar zijn.

130 pk
230 Nm
204 km/h
8,9 s
4,5 (4.5) l/100km
105 g/km
B
22%
€ 17.890
€ 22.190
€ 407 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • 2015 - Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange

  • 2013 - Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP 155 Sport Chic

  • 2011 - Citroën DS3 Racing

  • 2010 - Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic