Ford Mustang GT 5.0 V8

- 21 februari 2016

Laagvlieger

Vraag de gemiddelde autokenner waar de Mustang zijn naam aan heeft ontleend en het gros zal een antwoord geven waar het woord 'paard' een groot aandeel heeft. Het logo van de auto bevestigt dit vermoeden, maar toch klopt het niet. Bij de ontwikkeling van de auto in het begin van de jaren '60 werd men geïnspireerd door het jachtvliegtuig die furore maakte in de Tweede Wereldoorlog: de P-51 Mustang. Verwijzend naar deze roots is een aantal details aangebracht in het interieur van de Ford. Meest opvallend is de tekst in de snelheidsmeter: 'Ground Speed'. Het ontwerp van het interieur is met dezelfde insteek gedaan als dat van het exterieur. In grote lijnen lijkt het op het dashboard dat in de eerste generatie te vinden was. Hoewel het geheel goed in elkaar zit en rammels en kraakjes achterwege blijven, zijn de gebruikte materialen verre van wat we mogen verwachten van een auto van meer dan een ton. De tuimelschakelaars zijn een leuke gimmick, maar ze voelen weinig verfijnd aan. Nu glimmen ze nog, maar het is een kwestie van tijd dat de aluminiumkleurige verf van het plastic slijt. Ook de aluminiumkleurige baan aan de bovenzijde van het dashboard ziet er niet erg hoogwaardig uit. De glimmende, plastic ringen rond de ventilatieroosters maken het er ook niet beter op.

Ford noemt de Mustang een GT en dat is te merken aan het meubilair. Vooral op langere ritten ga je de Recaro-stoelen waarderen. Ze bieden ruim voldoende ondersteuning voor zowel rug als benen, maar ook als je een bocht met een flinke snelheid neemt, word je keurig op je plek gehouden. Het onderstel heeft dezelfde karaktertrekken: stevig, maar zeker niet te hard. Waar je voorin prinsheerlijk zit, hebben passagiers langer dan 1,40 meter niks te zoeken op de achterbank. Net als bij andere coupés in dit segment, zoals de A5, 4 Serie en RC is de achterbank bedoeld voor nood, maar zeker niet om met volwassenen of pubers op de achterbank op vakantie te gaan. Geheel achterin is ruimte voor net iets meer dan 400 liter bagage. Mede hierdoor is de Mustang redelijk praktisch en ook voor alledag te gebruiken, mits je niet meer dan één passagier hoeft mee te nemen.

421 pk
524 Nm
250 km/h
4,8 s
13,3 (13.5) l/100km
299 g/km
G
22%
€ 52.800
€ 115.200
€ 2.112 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

  • Lexus RC F Luxury Edition

  • BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive

  • Lotus Evora 2+0

  • 2015 - Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible

  • 2011 - Ford Mustang Boss 302

  • 2006 - Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 Premium