Comfortabele krachtpatser
Een andere reden voor het vrij hoge prijskaartje van de test-Galaxy is in het vooronder van de auto te vinden. Daar bevindt zich namelijk de tweeliter EcoBoost met liefst 240 pk. Hoewel de auto een niet misselijke 1.733 kilo weegt, komt de Ford daarmee behoorlijk vlot uit de startblokken. Anders dan bij de S-Max is de auto volledig afgestemd op comfort, zonder dat sportieve randje. Dat merk je in de bochten, want het kenmerkende "stuurgedrag à la Ford" ontbreekt bij de Galaxy, waardoor de auto niet significant beter door bochten gaat dan bijvoorbeeld een Seat Alhambra. De auto deint veel meer dan zijn sportieve zusje, zonder echt zweverig aan te voelen.
Met deze motorisering ben je altijd voorzien van de automaat met zes versnellingen en een enkele koppeling, dus niet de Powershift. De automaat schakelt zeker niet verkeerd, maar bij het wegrijden gaat het er af en toe hakerig en stoterig aan toe, zeker in combinatie met het start-stopsysteem en dit past niet bij het verder fijne karakter van de automaat. De soepele loop van de motor en het surplus aan vermogen maken het rijden in de Galaxy een feestje, want de auto beweegt zich ongelooflijk soepel door het verkeer. Het is overigens wel een feestje met een keerzijde, want met een praktijkverbruik van 10,9 liter per 100 km (1 op 9) zie je de benzinepomp vaker dan je lief is. Veel kopers zullen dan ook eerder gaan voor de 160 pk sterke 1.5 benzinemotor, of één van de zuinigere diesels.
De gereden Galaxy is ook voorzien van de laatste snufjes op het gebied van veiligheid, het vermelden waard is de begrenzer die werkt in combinatie met de camera achter de binnenspiegel die verkeersborden leest. Zodra de maximumsnelheid verandert, past de begrenzer de snelheid aan. Het geheel werkt feilloos en er is door de bestuurder zelf een marge in te stellen waarbinnen het systeem opereert. Het enige nadeel is dat de begrenzer geen rekening houdt met de variabele maximumsnelheden waar veel snelwegen in ons land van zijn voorzien, maar daardoor zal je in ieder geval nooit te hard rijden. Ook zijn er Full LED koplampen leverbaar op de Galaxy, waarmee je met grootlicht kunt rijden zonder medeweggebruikers te irriteren.