Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

- 14 februari 2016

Zakelijk praktisch interessant

Omdat er bijna geen veranderingen gemaakt zijn in het motorenpalet, bestaat deze nog steeds uit de 1.0 EcoBoost met 125 pk en een diesel gestookte 1.5 TDCi met 115 pk, verder is een 1.5 benzinemotor met 112 pk met automaat toegevoegd aan het gamma. De verwachting is dat de meeste kopers zullen kiezen voor de eerstgenoemde en daarom reden wij met die variant. We kennen deze motor al uit vele Fords en de internationale waardering voor dit blok geeft al aan dat de engineers van het merk niet over één nacht ijs zijn gegaan. 125 Paarden onder motorkap zijn ruim voldoende om de 1.250 kilogram zware EcoSport voort te stuwen. De '100' wordt bereikt in net geen 13 seconden, maar dit voelt door de hoge zit als een stuk sneller. Bij 180 kilometer per uur is de koek pas op.

Behalve deze prestaties moet er een gemiddeld verbruik van 5,4 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. Dát hebben we niet gehaald, maar een waarde van 6,7 l / 100 km is in de praktijk goed haalbaar. Zeker voor een auto met een luchtweerstand als deze, is dat niet slecht. Met een uitstoot van 125 gram CO2 is voor de zakelijke markt 25% bijtelling van toepassing. Ook de dieselvariant kan niet voldoen aan een lagere bijtellingscategorie. Toch is de relatief lage prijs gunstig voor de netto bijtelling voor de zakelijke rijder die waarde hecht aan een ruime uitrusting en relatief veel vermogen.

125 pk
170 Nm
180 km/h
12,7 s
6,7 (5.3) l/100km
125 g/km
D
22%
€ 19.995
€ 24.965
€ 458 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Renault Captur 90 dCi Dynamique

  • Suzuki Vitara 1.6 High Executive

  • Peugeot 2008 1.6 VTi Allure

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

  • Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

  • 2018 - Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

  • 2014 - Ford EcoSport 1.0 Ecoboost Titanium