Zakelijk praktisch interessant
Omdat er bijna geen veranderingen gemaakt zijn in het motorenpalet, bestaat deze nog steeds uit de 1.0 EcoBoost met 125 pk en een diesel gestookte 1.5 TDCi met 115 pk, verder is een 1.5 benzinemotor met 112 pk met automaat toegevoegd aan het gamma. De verwachting is dat de meeste kopers zullen kiezen voor de eerstgenoemde en daarom reden wij met die variant. We kennen deze motor al uit vele Fords en de internationale waardering voor dit blok geeft al aan dat de engineers van het merk niet over één nacht ijs zijn gegaan. 125 Paarden onder motorkap zijn ruim voldoende om de 1.250 kilogram zware EcoSport voort te stuwen. De '100' wordt bereikt in net geen 13 seconden, maar dit voelt door de hoge zit als een stuk sneller. Bij 180 kilometer per uur is de koek pas op.
Behalve deze prestaties moet er een gemiddeld verbruik van 5,4 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. Dát hebben we niet gehaald, maar een waarde van 6,7 l / 100 km is in de praktijk goed haalbaar. Zeker voor een auto met een luchtweerstand als deze, is dat niet slecht. Met een uitstoot van 125 gram CO2 is voor de zakelijke markt 25% bijtelling van toepassing. Ook de dieselvariant kan niet voldoen aan een lagere bijtellingscategorie. Toch is de relatief lage prijs gunstig voor de netto bijtelling voor de zakelijke rijder die waarde hecht aan een ruime uitrusting en relatief veel vermogen.

Renault Captur 90 dCi Dynamique

Suzuki Vitara 1.6 High Executive

Peugeot 2008 1.6 VTi Allure

Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation




