Het rijden
Toyota monteert in de Avensis de 2.0 D-4D (126pk) en 2.2 D-4D (150pk en als D-CAT 177pk) voor de dieselaars. De gereden 2.2 D-4D levert een vermogen van 150pk bij 3600tpm. Het maximale koppel ligt bij 2000 – 3200 tpm. De 310Nm aan kracht zijn bij het wegrijden al direct merkbaar. De auto wil graag voorruit, en eigenlijk gaat dat ook veels te gemakkelijk. Door de interieurstilte is de krachtbron niet tot nauwelijks hoorbaar. Dit heeft als gevolg dat de maximum snelheid zonder het zelf door te hebben al is overschreden. De motor is tijdens het rijden erg rustig, niet opdringerig en vooral erg stil.
Doordat het geluid zo goed wordt geabsorbeerd verfijnd het daarmee het rijden. Het dieselgeluid treed alleen op tijdens fel accelereren, echter is het dan alles behalve lawaaiig.
Wanneer er de snelweg op wordt gedraaid en er even stevig op het gas wordt gehangen is duidelijk dat deze auto meer dan genoeg vermogen bezit voor het allerdaagse verkeer. Wanneer de naald op 120kmh staat, geeft de toerenteller 2000tpm aan in het 6e verzet. De motor is op de snelheid gewoonweg niet hoorbaar. De geluiden komen eerder van de banden, en de wind langs de auto c.q. buitenspiegels.
In de stad is de wagen goed hanteerbaar en heb je eigenlijk niet eens door dat je met een vrij grote auto rijdt.
Opvallend is de manier waarop het onderstel het wegdek verwerkt. De inzittende krijgen daar weinig van mee, vibraties dringen niet door tot de cabine. Ook de verkeersdrempels kunnen weinig aan deze mening veranderen.
Via het stuur houd je prima contact met het wegdek en dat is wel zo prettig. De Avensis houdt zijn koers goed vast en laat zich door zijwind niet van de wijs brengen. Het stuurgedrag is heel gemoedelijk. Het gevoel ligt met nadruk op comfort, maar ook is de besturing enigszins sportief te noemen. Hij is dan ook vrij direct en vrij scherp, maar de echte scherpte zit er niet in.
Onder ‘normale’ omstandigheden scoor je zonder al te veel moeite 1 op 16.
Een minpuntje van deze motor is het doodvallen onder de 2.000 toeren. Kom je na een haaks bochtje met lage snelheid een voorrangsweg op in de tweede versnelling, dan komt de Avensis in eerste instantie moeizaam op gang. Passeert de naald van de toerenteller de kritische waarde van 2.000, dan sleurt de D4-D er weer lekker aan.
Behalve de motor, is ook de handgeschakelde zesversnellingsbak waarmee de 2,2-liter diesels gecombineerd worden, nieuw. Hij schakelt soepel snel en exact. Sommige zullen hem hakerig noemen, ik noem het eerder precies en trefzeker. Zoals eerder vermeld is ook de manier van de plaatsing van de arm met het schakelen vernoemingwaardig. De zit positie wordt hierdoor geoptimaliseerd wat in z’n geheel toekomt aan het rijcomfort.
Zo vlot als de bak schakelt, zo makkelijk gaat ook het koppelen; het pedaal werkt licht en de koppeling grijpt soepel en goed doseerbaar aan.
Een algemeen minpunt is dat de dieselmotoren in de Avensis niet met een automaat geleverd kunnen worden.
Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
Volvo V50 1.6D Kinetic
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack
Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour