Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

- 1 december 2015

Comfortabel tot op het bot

Voorin de grote SUV waar wij mee reden, ligt de bekende doorontwikkelde drieliter dieselmotor. Met 272 pk is het de voorlopig krachtigste zelfontbrander die in de Q7 te krijgen is. Hoewel het maximum vermogen wat aan de krappe kant lijkt voor een auto van bijna 2.000 kilogram, neemt het koppel van 600 Nm deze twijfel weg. Dankzij het lage toerental waarbij deze trekkracht al beschikbaar is - bij 1.500 toeren per minuut - laat deze motorisering de auto in 6,3 seconden naar de honderd sprinten. De strijd tegen de luchtweerstand is pas verloren bij 234 kilometer per uur. Gebruik je regelmatig een grote aanhangwagen, zoals voor een boot of voor een paard of twee, dan ben je bij de Q7 aan het goede adres. Ondanks zijn toegenomen vermogen en trekkracht, mag de nieuwe generatie 800 kilo geremd minder op de trekhaak hangen. Toch hoeft hij zich niet te schamen voor een maximaal trekgewicht van 2.700 kg.

Hoewel deze getallen indrukwekkend zijn, is het vooral bijzonder mee te maken met welk gemak de auto deze prestaties levert. Bij een koude start hoor je de motor nog wat nagelen, maar dit verdwijnt als sneeuw voor de zon als hij eenmaal op temperatuur is. Zelfs als je flink het rechterpedaal intrapt, blijft het geluidsniveau laag. Dit zorgt niet alleen voor een hoog comfort, maar draagt ook bij aan het kwaliteitsgevoel van de auto. Zijn weggedrag is op dezelfde leest geschoeid. Ondanks de krachtige motor wordt je niet uitgedaagd om flink te gaan boenderen op bochtige wegen.

Nee, de Q7 is vooral bedoeld voor lange snelwegritten. Dankzij de ruim instelbare luchtvering heb je op elk wegdek - of buiten de gebaande paden - de juiste hoeveelheid veerweg. Daarbij helt de auto zelfs in de meest comfortabele stand niet overmatig over. In die stand is de besturing echter te vaag en indirect. Gelukkig kun je zelf een combinatie samenstellen. In de meest dynamische afstemming is de auto strak geveerd, maar zeker niet té stevig. De vullingen blijven ook op slecht wegdek in die stand gewoon op hun plek. Wil je juist sportief rijden met een SUV, dan heeft het concern de Porsche Cayenne in de aanbieding. De comfortabele inborst zorgt tevens voor een relatief laag verbruik van 8,7 liter per 100 kilometer. Gezien de massa van de auto is dit erg netjes.

272 pk
600 Nm
234 km/h
6,3 s
8,7 (5.7) l/100km
149 g/km
A
22%
€ 74.990
€ 125.179
€ 2.295 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal
  • Mercedes-Benz GLE 450 4Matic AMG Premium Plus

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI Atmosphere

  • Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE

  • Mercedes-Benz GLE Coupé 350 d 4MATIC

  • Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2016 - Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2009 - Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

  • 2007 - Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • 2006 - Audi Q7 3.0 TDI quattro