Renault Kadjar TCe 130 Bose

- 18 september 2015

Degelijk

'Onze' Kadjar was uitgerust met de enige mogelijke benzinemotor: de TCe 130. De dieselaars onder ons hebben nog keuze uit de uitvoering met 110 en 130 pk. De laatste is als enige leverbaar met een automaat of vierwielaandrijving en dat is goed nieuws voor het we-zijn-er-bijnapubliek van Omroep Max, want die zijn dol op dit soort auto's. Het vermogen is voldoende voor een auto als deze, al komt de turbo er pas echt lekker in vanaf 2.000 toeren. In de eco-stand krijg je daar in de overtreffende trap mee te maken en zou je de auto het liefst de eerste meters een duwtje in de rug willen geven. Eenmaal aan de rol is het verschil tussen de normale of economische stand nauwelijks meer merkbaar.

Eigenlijk zouden we de auto verder willen beschrijven als heel degelijk, zonder dat op een negatieve manier te bedoelen. Het rijden gaat over de hele linie met een bepaald gemak. Sturen gaat relatief licht en de auto reageert in bochtenwerk zoals je verwacht bij een auto als deze: uitstekend, zolang je geen extreme dingen gaat doen. De auto nodigt uit tot een relaxte rijstijl en dat komt het verbruik natuurlijk ten goede. De blaadjes aan het eco-takje achter het stuur groeien weelderig zolang je je aan die ontspannen houding overgeeft. Wij waren content met de opbrengst - of eigenlijk uitgave - van 6,9 liter benzine op 100 gereden kilometers. Dat de boekjes van Renault er nog een litertje af willen hebben, mag het tevreden gevoel niet drukken.

130 pk
205 Nm
192 km/h
10,1 s
6,9 (5.8) l/100km
130 g/km
C
22%
€ 24.790
€ 34.209
€ 627 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • Citroën C4 Cactus PureTech 130 S&S Shine

  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet High Executive

  • 2019 - Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens