Voor sportieve huisvaders
Toch is de vraag waarom je per se BMW wilt rijden in dit segment vooral met de rijeigenschappen te beantwoorden. Het ruimte-aanbod is namelijk niet excessief en veel luxe wordt ook door de concurrenten geboden. De 218d met voorwielaandrijving heeft een 150 pk viercilinder diesel onder de kap en dat is echt alles wat je nodig hebt in deze auto. De auto is vlot, alert en stil en maakt van de Gran Tourer een heerlijke reisauto, die met een testverbruik van bijna 1 op 18 behoorlijk efficiënt te noemen is. Veel schakelen met de zesbak hoef je niet, want de versnellingen zijn vrij lang en er is al snel voldoende koppel voor handen. Het schakelen gaat erg soepel en bij het intrappen van de koppeling wordt het toerental vast opgevoerd, zodat je geen terugslag hebt en veel vloeiender op bijvoorbeeld een rotonde komt aanrijden.
Hoewel de auto een voorwielaandrijver is, heeft BMW met MINI al bewezen dat het niet betekent dat je aan stuurplezier hoeft in te boeten. Bij de 2 Serie Gran Tourer is dit ook te merken, want het stuurgedrag is alert te noemen. Niet zo direct als de overige BMW's, maar nog steeds bovengemiddeld voor dit segment. De hogere koets doet de auto wel snel overhellen in bochten, maar het blijft dan ook een MPV waarvan de inzittenden niet snel uit zijn op een middag klaverbladen nemen. De auto is wel redelijk hard geveerd en door de platte banden om de 18 inch velgen krijg je behoorlijk wat mee van wat er onder de auto gebeurt.