Het exterieur
De vorige generatie Avensis was eigenlijk een miskend talent. Toyota-kwaliteit, maar met een te onopvallend uiterlijk. Bij de laatste modelwisseling in 2003 onthulde het merk een auto die stond als een huis. Een auto met een hele dikke uitstraling en een geduchte concurrent voor zijn klasgenoten. Dat geldt echter voornamelijk voor de stationwagon, en iets minder voor de sedan- en hatchbackversies. Die twee laatste hebben eigenlijk hetzelfde probleem als de nieuwste Passat sedan. Ook die mist, in die uitvoering, de echte dikte in zijn model. Gelukkig maar dat ook de Passat binnenkort als echte station leverbaar wordt. Maar we hebben het hier nu over de Avensis Wagon. En dat is gewoon een prachtige auto met tonnen aanwezigheid. Niets meer, niets minder. Toch is het, net als in het interieur, jammer dat ook aan de buitenkant niet te zien is dat het hier om de superversie gaat. De Avensis is verkrijgbaar vanaf € 23.550,- voor de 1.6 16v VVT-i Linea Terra (sedan). De Wagon wordt niet geleverd met deze motor en begint als 1.8 16v VVT-i Linea, die € 26.150,- kost. De meest prijzige versie is de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power Executive, de testauto dus, en die kost € 36.300,-. De testauto zelf is ook nog voorzien van enkele opties, Business edition (dealer optie) en Metallic lak, die de prijs zo’n € 1.600,- hoger doen uitvallen.

Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

Volvo V50 2.0D Momentum

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale







