Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

- 5 oktober 2005

Het rijden

Voordat ik ga rijden zet ik eerst de zitpositie maar eens goed. Stoel en stuur zijn beide goed te verstellen en zo is snel een ideale positie gevonden. Dan de sleutel maar eens in het contact... ... oh ja, ik bevind me in een Saab, dus inderdaad moet de sleutel (voor zover het nog echt een sleutel is) tussen de 2 stoelen gestoken worden en kan de auto gestart worden. Het zal wel even wennen zijn, maar ik vergis me tijdens de rit nog een aantal keer.
Het rijden zelf gaat heerlijk. Het stuur ligt lekker in de hand en de auto volgt feilloos mijn "commando's" op. Ook wordt de weg door het onderstel goed doorgegeven aan de bestuurder. Zo heb ik echt het gevoel aan het rijden te zijn, daar houd ik wel van.
Het schakelen vind ik iets minder prettig. Op zich geldt hier voor mij ook wel dat ik het prettig vind als niet alles vóór me gedaan wordt, maar nu moet ik (overdreven gesteld) soms wel erg zoeken en duwen om de juiste versnelling te krijgen. Dit mag wel iets minder hakerig van mij.
De 1.8t motor met 150 pk voldoet prima voor deze auto. Het is geen overdreven krachtpatser en je moet het t-tje in de typeaanduiding niet te veel op een voetstuk zetten, maar je komt er prima mee weg en ook bij hogere snelheden heeft de motor nog genoeg over voor bijvoorbeeld een veilige inhaalactie.

150 pk
240 Nm
210 km/h
9,5 s
onb (8.1) l/100km
195 g/km
G
22%
€ 31.490
€ 35.390
€ 649 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • 2008 - Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD

  • 2008 - Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero