-

smart hashtag 3“Niet zomaar de zoveelste”Energielabel A | 12% bijtelling
Het Chinese Geely timmert hard aan de weg en niet alleen in het Verre Oosten. Aan de ene kant door handig gebruik te maken van bestaande merken als Volvo en het daaruit ontstaande Polestar. Maar tevens met nieuwe merken, zoals Zeekr waarmee we enige weken geleden kennismaakten.

Renault Kangoo L2“In de verlenging”Energielabel A | 12% bijtelling
Al meer dan tien jaar geleden maakten we kennis met de eerste elektrische Renault Kangoo. Waar we toen nog verwachtten dat dit een voorbode was van een snelle elektrificatie van bedrijfswagens, bleef die revolutie nagenoeg uit.

Lexus RX“Niet logisch, wel lekker”Energielabel D | 22% bijtelling
De hoogst haalbare status als automerk; premium. Je plakt dit label waarschijnlijk op bepaalde Duitse automerken, of auto's van Britse makelij. Maar ook DS en Cadillac zouden maar al te graag aan dat rijtje toegevoegd worden.

Mazda MX-30“Lekker anders”Energielabel A | 22% bijtelling
Je ziet dat de Japanse automerken moeite hebben met de vergaande elektrificatie van het wagenpark. Nissan was er met de eerste Leaf vroeg bij, maar zette dat pionieren niet om in langdurig succes.

Zeekr X“Lastig te plaatsen”Energielabel A | 12% bijtelling
Een heel nieuw automerk. De tijden dat het sensationeel was als een nieuwkomer zijn intrede deed in Nederland zijn allang voorbij. De stortvloed aan Chinese fabrikanten die de automarkt willen veroveren, maakt het nu de normaalste zaak van de wereld dat we met een heel nieuw merk.....

NIO EL7“Helemaal zichzelf”Energielabel A | 12% bijtelling
Het blijft onvoorstelbaar hoe snel de Chinese automerken terrein winnen in Europa. MG verkocht in Nederland al 10.000 auto's sinds de herintroductie, een vijfvoud van wat er in totaal aan oude MG's is verkocht dit decennium. En BYD zit op bijna 1.

Renault Trafic“Onopvallend elektrisch”Energielabel A | 12% bijtelling
Zeg je Renault Bedrijfswagens, dan zeg je Renault Trafic. Met een historie die teruggaat naar 1980 is de Trafic al bijna 44 jaar een ongekend begrip. En uiterst succesvol, want er zijn meer dan 2,4 miljoen exemplaren van verkocht.
-

Lexus RZ“Elektrisch op z'n Lexus”Energielabel A | 12% bijtelling
Hoewel Lexus en moederbedrijf Toyota pioniers zijn op het gebied van hybride-auto's blijven volledig elektrische modellen lang uit. Pas recent zette de groep in op batterij-elektrische voertuigen en dat betekent een flinke achterstand op directe concurrenten, zoals de Zuid-Koreanen en Chinezen.

smart 3“Eerste kennismaking”Energielabel X | 100% bijtelling
Hoewel we bang waren dat het merk smart (nog steeds eigenwijs zonder hoofdletter) ten dode was opgeschreven door het instorten van het A-segment, wist het merk zich opnieuw uit te vinden onder de bezielende leiding van Geely en Mercedes-Benz.

NIO ET7“Aanval op het establishment”Energielabel A | 12% bijtelling
Toen Chinese merken aankondigden Europa te overspoelen met elektrische modellen, was de verwachting dat dit veelal goedkope en kleine auto's zouden worden. Voor een deel geldt dat ook wel, zoals bij het succesvolle MG en met de compacte reeks van BYD.

Volkswagen ID.Buzz“Uitgesproken elektrisch”Energielabel A | 12% bijtelling
Wat hebben we lang op de nieuwe interpretatie van de Transporter T1 moeten wachten. Jaren achter elkaar maakte Volkswagen ons lekker met concept cars die een reïncarnatie van de iconische hippiebus aankondigden.